Re: dusze sie XP HOME

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 01 Jun 2010 - 21:58:05 MET DST

Dnia Tue, 1 Jun 2010 19:25:51 +0200, Remek napisał(a):

> Jeśli wystarcza RAMu, to swap nie będzie używany.

Nieprawda. Po zminimalizowaniu programu do paska zadań system przeniesie
zajęte przez niego zasoby z szybkiej pamięci RAM do pliku swap.
Wywołanie aplikacji na pierwszy plan spowoduje wykonanie operacji
odwrotnej - i w konsekwencji chwilowe "zamulenie" systemu.
Testowałem pracę systemu bez pliku swap, chodził on o wiele szybciej i
płynniej. Jest to znakomity pomysł na przyspieszenie pracy przy
założeniu, że mamy dużo wolnej pamięci RAM i jesteśmy świadomi
ewentualnych konsekwencji jej braku.

Drugi poruszony temat to wyrównanie partycji "do sektorów". Oczywiście
chodziło tutaj o zakładanie partycji w sposób zgodny z działaniem
podsystemu dyskowego, operującego z reguły na niewielkich, ale ściśle
określonych blokach danych o wielkości powiedzmy 4 kB, bądź (w przypadku
wielu kontrolerów RAID) 64 kB a nawet 128 kB. Normalnie początek
partycji umieszczany jest w odległości zaledwie kilkudziesięciu sektorów
od początku dysku, przez co pierwszy blok danych jest "pocięty", no i
następne bloki także są wczytywane z przesunięciem. Powoduje to
spowolnienie pracy podsystemu dyskowego zmuszonego wczytywać naraz dwa
sąsiadujące bloki danych.
Problem ten zauważono już wiele lat temu. Maszyny serwerowe z systemami
W2k/W2k3 pochodzące od znanych producentów jak HP czy też Dell były już
od dawna domyślnie prekonfigurowane "z przesunięciem" przez soft
instalacyjny producenta, głównie z uwagi na współpracę z kontrolerami
RAID. W systemach desktopowych po raz pierwszy przesunięcie zastosowano
dopiero w Viście i w Windows 7. Systemy te zakładają partycje z
przesunięciem o blok 1 MB. System XP tego jeszcze nie potrafił, dlatego
tutaj trzeba to zrobić z użyciem zewnętrznych narzędzi. Taka operacja
(tj. przesunięcie partycji o mały kawałek do przodu) w przyadku zwykłych
dysków daje mierzalny kilku/nastoprocentowy wzrost wydajności podsystemu
dyskowego, jednak w przypadku dysków SSD różnica ta może być
dramatyczna.

Jeśli link podany przez Vituniu jest zbyt mało wiarygodny to służę
uprzejmie informacjami prosto z MS:

http://technet.microsoft.com/pl-pl/library/cc938956(en-us).aspx

Disk and Volume Management Beta Chat (August 18, 2006
http://blogs.technet.com/b/filecab/archive/2006/08/21/448274.aspx

The partition that hosts Windows Vista may disappear if you use Windows
XP to create a partition on a computer that has both Windows XP and
Windows Vista installed
http://support.microsoft.com/kb/931854

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]