Re: HDD + bad sector - help!

Autor: Araneus Diadematus <warchlak_at_chlewik.pl>
Data: Thu 27 May 2010 - 01:59:18 MET DST

Użytkownik "sz." <cacup@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:4bfcf986$0$2591$65785112@news.neostrada.pl...
> Nie można odczytać danych z dysku. Nie można odczytać sektora "67 216
> 856" dysku twardego "1". Nie można odczytać migawki. (0x10C45A); Błąd
> CRC (0x100155).

Czyli to będzie ok. 33 gigabajta. Ja bym zrobił partycję systemową tak,
aby kończyła się za tym sektorem, ale jak najbliżej niego. Odpalić
chkdsk z testem nośnika i prawie zapomnieć.

> Po zwykłym (3-przebiegowym) przejechaniu chkdiskiem następne próby
> wykonania

No, tak to nośnika nie zbadasz. Oznaczenie badsektora w takim przypadku
(i z tym się zetknąłem) uzyskasz tylko wtedy, gdy chkdsk trafi na
fizyczne uszkodzenie jakiegoś pliku systemowego, w moim przypadku była
to MFT (na innym dysku, niż używam), ale na szczęście był to NTFS (przy
FAT było by przejebane), na drugie szczęście pliczki, to były jakieś
śmieci nieistotne. Taki dysk jednak należy już traktować jako niepewny,
nadaje się do zastosowań zabawowych, ale zdecydowanie odradzałbym uzycie
go w środowisku, gdzie np. krążą ważne formowe dane.

> obrazu udawału się aby po kilku(nastu) dniach ponownie pokazywać w
> logu Acronisa, że coś jest nie halo. Pomyślałem sobie że jest bad
> sektor na dysku. Zapuściłem HDD Tune i znalazł mi jeden czerwony
> kwadrat. Zapuściłem HDDScan i zrobilem testy odczytu liniowego i
> motyla. Wywaliło mi w obu testach - Bads: 1. Zdjąłem SMART. Poniżej
> wklejam wynik
>
> Co ja moge teraz zrobić z tym bad sektorem? Słyszałem że bad sektor
> może być odwracalny lub nieodwracalny. Jak to

Można odwrócić, ale tam, gdzie naprawdę jest potrzebna pewność, traktuj
go jako nieodwracalny, ba, wręcz zaraźliwy (mogła głowica wyrżnąć w
nośnik, ten się ukruszył i zanim filtry w obiegu powietrza go wyłapią,
to nasyfi na reszcie nośnika).

> sprawdzić i jakie kroki nalezałoby podjąć, aby czegos po drodze nie
> spierniczyć?
>
> SMART z HDTune:
>
> ID Current Worst ThresholdData
> Status
> (01) Raw Read Error Rate 119 85 6 218199254
> Ok

Nienajlepsza wartość, zdecydowanie dysk odpada jako dysk do ważnych
danych, nadaje sie do zabawy (gry, multimedia, rozrywka). Gdyby rząd
wielkości był choćby o oczko mniejszy, potraktowałbym łagodniej. Wartość
duża przy urządzeniach o nienajlepszej kondycji, choć parametr nie jest
OIDP krytyczny. Im mniej, tym lepiej

> (04) Start/Stop Count 100 100 20 106
> Ok
> (05) Reallocated Sector Count 99 99 36 32
> Ok

Oj, potwierdza się, że nie może to być dysk do danych firmowych. Być
może nada sie do zabawy, miej go na oku, może zawieść. Max. co należało
by stolerować, to 1-2 "zastąpione" sektory. Tu jest ich aż 32.

> (07) Seek Error Rate 78 60 30 60667009
> Ok

Nienajlepiej, kondycja kuleje, choć jeszcze pograsz.

> (09) Power On Hours Count 98 98 0 2083
> Ok

2 tysiące godzin, malutko, szybko dostał zadyszki.

> (0C) Power Cycle Count 100 37 20 106
> Ok

Tej... sprawdź zasilacz i złącza, czy napięcia są i wtyki nie oskrzą...
bardzio dziwny "zestaw pytań", parametry z kosmosu... 106 razy zaledwie
załączony (zgadza sie ze start/stop count, widać, że dysk nigdy nie
usypiał), a worst bliski wartości granicznej... możliwe, że jaja z
zasilaniem popsuły dysk...

> (C3) Hardware ECC Recovered 56 51 0 218199254
> Ok

Nienajpiękniej to wygląda, ale jeszcze pograsz. Być może dysk jest luźno
przykręcony i pozycjoner ma kłopot z ustawieniem na ścieżce... przykręć
porządnie, lub w inny sposób porządniej zamocuj, by ci się taki kłopot
nie zdarzył podczas zapisu...

> (C5) Current Pending Sector 100 100 0 2
> Ok

Wiszą dwa... nienajlepiej.

> (C6) Offline Uncorrectable 100 100 0 2
> Ok

I to niekorygowalne... Do firmy się nie nada, chyba, ze pani Basi do
Pasjansa.

> (C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0
> Ok

Malinka, tu jest gut.

> Power On Time : 2083
> Health Status : Ok

Ale zdrówko już nienajlepsze. Mam dysk z BADami jawnymi, raportowany też
jako OK.

> 001 Raw Read Error Rate 108 085 00000122-F2CD 006

otwierdzam, ienajlepiej, ale jeszcze nie umiera, miej jednak na oku.
przy dobrych wiatrach może się ie posypie dalej.

> 005 Reallocation Sector Count 099 099 00000000-0020 036

Zdecydowanie miej go na oku.

> 007 Seek Error Rate 078 060 00000382-AC5A 030

Błąd wyszukania, sporo tego. Na szczęście to nie jest wartość krytyczna
(jak byś zobaczył u mnie, to bys usiadł... dysk miał już epizod
badsektorów, ale załatałem), każdemu dyskowi zdarza się taki błąd...

> 012 Device Power Cycle Count 100 037 00000000-006A 020

Zdecydowanie jest coś poknocone. Upewnij się z zasilaniem, czy nie
przerywa...

> 187 Reported Uncorrectable Error 001 001 00000000-1FE4 000

Nie mam ściągawki... ale tu z samej nazwy brzydko mi pachnie, uważaj na
ten dysk.

> 195 Hardware ECC Recovered 056 052 00000122-F2CD 000

Sprzętowo zostały poprawione wszystkie błędy odczytu, dobry kontroler
jest. Ale nośnik dla mnie do dupy.

> 197 Current Pending Sector Count 100 100 00000000-0001 000

Tam wisiały dwa, tu jeden... Tego pierwszego SMARTa później zdjąłeś?

> 198 Uncorrectable Sector Count 100 100 00000000-0001 000

jw...

Jeśli dysk na gwarancji, zrzucaj dane i go reklamuj. Jak na taką nówkę
SMART jest, powiem, słabiutki.
Nie kombinuj z podziałem, tylko szybciutko dane gdzieś na bok i reklamuj
dysk, jestem niemal pewiem, że jak taka nówka i już ma błędy (jak na
nówkę za dużo), to jest bardzo niepewny. Może wytrzymać 5 lat i się nie
pogorszyć, ale może też 5 tygodni i jebnie. Nie staraj się dowiedzieć
doświadczalnie, która z moich opcji czasowych jest prawdziwa. Nigdy nie
wiadomo, jak będzie dalej. Co innego, gdyby to był dysk mocno używany,
to nawet by mnie takie parametry nie dziwiły, wszystko mechaniczne się
zużywa, przecież nawet powietrze wywołuje tarcie, co może nie być
obojętne dla nośnika.

--
((*))
((+))