Re: W7 - jak podłączyć/odłączyć dysk SATA?

Autor: Marek <brak_at_email.com>
Data: Fri 07 May 2010 - 23:04:23 MET DST

Dnia Fri, 7 May 2010 12:59:13 +0200, Araneus Diadematus napisał(a):

> Przeczytałeś specyfikację SATA? Podałem, że to jest interfejs specjalnie
> projektowany również pod kątem hot-plug. To, czy system umie to
> obsłużyć, jest problemem systemu, a nie sprzętu. Bądźmy więc
> sprawiedliwi i przywalmy się do systemu, sprzętowi dając spokój.
> Poza tym, w żadnym systemie bezkrytyczne odłączanie nośnika danych nie
> jest dobre.

Niniejszy wątek powstał wskutek braku moich doświadczeń z hot-plugowaniem
SATA. Z jednej strony piszą, że standard to przewiduje a z drugiej strony
nie bardzo wyobrażałem sobie odcinanie urządzenia ot tak sobie. Logika
podpowiada, że mogę zawsze trafić na jakiś transfer na kablu i zniszczę
coś. To tak jak jazda autem 50km/h na pierwszym biegu. Da się to zrobić,
standard auta na to pozwala... tyle tylko, że bardzo szybko przestaniesz
mieć ten samochód a zaczniesz mieć wrak.
Nie wiedziałem gdzie szukać rozwiania obaw: czy po stronie sprzętu czy
systemu. Wcale nie upierałem się, że rozwiązanie musi być sprzętowe. Tak
czy owak odpowiedzi udzielił mi jeden z kolegów poniżej: nie ma
bezpiecznego odłączania zanim nie zablokujesz dostępu do dysku z poziomu
systemu. W Windows są do tego mechanizmy (bezpieczne odłączanie urządzeń),
których istnienia nie doświadczyłem ponieważ nie dopowiedziano np. w
instrukcji płyty, że jeśli używasz kontrolera w trybie RAID, to wolne porty
nie mogą być wykorzystane do hot-plugowania. Wystarczyło przełączyć dysk do
któregokolwiek z dwóch kolejnych kontrolerów jakie mam na płycie głównej i
opcja bezpiecznego odłączania pojawiła się sama.