Re: Jak zabezpieczyć netbooka przed awarią systemu?

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Tue 16 Mar 2010 - 18:57:54 MET

"Michal Kawecki" napisał:

> to co ja radzę zrobić nie jest podyktowane
> oczekiwaniami użyszkodnika. Od strony technicznej jest całkowicie
> obojętne, czy nowy system wstanie z drugiej partycji czy też nie,

Wylazł z Ciebie bezduszny technokrata ;-)

> IMO mylisz się. Odtworzony system przypisze literkę C starej partycji
> systemowej, a nowa partycja systemowa dostanie kolejną.

Michał, żeby nie być gołosłownym - właśnie przetestowałem takie odtwarzanie
na dysku 80 GB podzielonym następująco:
Partycja 1 - XOSL (typ 78, zatem bez literki)
Partycja 2 - WinXP (NTFS, jak najbardziej na C:)
Partycja 3 - Win98 (FAT32, XP twierdzi, że D:)
Partycja 4 - Dane (FAT32, E:)
Zrobiony był obraz partycji 2, z wpisami w boot.ini:

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional Partition #1" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional Partition #2" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional Partition #3" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional Partition #4" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Po odtworzeniu obrazu na partycję 3 i jej aktywowaniu via XOSL, system wstał
bez zająknięcia a w diskmgmt.msc mam teraz tak:
Partycja 1 - XOSL (typ78)
Partycja 2 - WinXP (literka D:)
Partycja 3 - WinXP (literka C:)
Partycja 4 - Dane
a boot.ini wskazuje na partition(3).

> I teraz, jeżeli z pierwszej partycji nie usunie się plików starego
> systemu, to Windows
> się owszem, uruchomi, ale korzystając z rejestru i plików starego systemu
> operacyjnego a nie nowego.

IMHO nieprawda. Skoro aktywna jest partycja 3, to rozruch odbywa się przy
wykorzystaniu plików tylko systemu z partycji 3, czyli nowego. W każdym
razie czytany jest boot.ini z partycji 3, tego jestem pewny w 200%, a zatem
mozna domniemywać, że również ntldr i cała reszta. Zresztą, czego się nie
robi w zapale eksperymentowania - pisząc ten akapit sformatowałem partycję 2
(spod systemu podniesionego z partycji 3) i wstrzymałem oddech. System wstał
jakby nigdy nic, zatem niczego nie szukał na partycji 2 (ze starym
systemem).

> Sprawdzone wielokrotnie z programami, które
> *nie zerują podpisu dysku* po zakończeniu przywracania. Te, które to
> robią, wygerują sprawny system bez takiej przypadłości.

Zapewniam Cię, że do przywracania użyłem Ghosta bez owych magicznych
przełączników (FDSZ czy jakoś tak). Tyle, że przesunął numerację w boot.ini
i przytoczony wpis zaczyna się od partition(2) a kończy na partition(5).
Muszę go jakoś tego oduczyć, nie wiem czy RO na boot.ini wystarczy, czy może
jakiś magiczny przełącznik przy uruchamianiu Ghosta.

Jacek Rylski