Re: Jak zmusić Wistę do Fullscreen?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Tue 29 Dec 2009 - 12:23:46 MET

Przemysław Adam Śmiejek pisze:
> Zapomniałem dodać główną puentę: Na grzyba mi te 64bit tak naprawdę?

Bo niektórym użytkownikom jest to niezbędne. A ponieważ utrzy-
mywanie dwóch odmian systemów operacyjnych jest nieopłacalne,
a do tego za kilka lat potrzebujących 64 bitów będzie zdecydo-
wanie więcej, już teraz trzeba na wszystkich wymuszać migrację,
żeby potem nie było problemów.

Może to brutalne, ale prawdziwe.

A powody techniczne też są. Mapowanie pamięci wideo w prze-
strzeń adresową procesu (jak chcesz zmieścić 1 GiB VRAM w
2 GiB przestrzeni razem z danymi programu?). Buforowanie
dużych plików danych (RAMu np. 16 GiB, a zbuforować można
tylko 100 MiB plików). Obróbka wielkich zbiorów bez technik
okienkowania (co najwyżej 3 GiB przestrzeni wirtualnej w
jednym kawałku, prawie jak 15 lat temu!).

> Bo jak na razie, to systemy z obsługą tego sobie radzą średnio, oznacza

Dobrze sobie radzą, tylko są problemy ze sterownikami. I dla-
tego trzeba jak najszybciej wymuszać rozwój 64-bitowych ste-
rowników.

> to poza tym utratę nie tylko starszych programów, ale i sprzętu, bo
> sterowników do używanego, a już nieprodukowanego sprzętu też się nie
> uświadczy zapewne...

W przypadku zamkniętych systemów operacyjnych -- owszem.
Ale to wina zamkniętego modelu oprogramowania, a nie 64-bi-
towej architektury. Linux nie ma takich problemów na przy-
kład; ja nie zauważam w ogóle, że uname -a pokazuje mi
"x86_64 GNU/Linux". Pod Windows jest to bardziej widoczne,
ale na nowym komputerze instalacja 64-bitowej Visty nie
spowodowała żadnych problemów (a skaner i drukarka są
udostępniane przez sieć przez Linuksa ;) ).

> Całość mi raczej wygląda na świetny lobbing właśnie producentów sprzętu
> i oprogramowania. W domu mam jeszcze skaner sprzed 10 lat, a po
> klientach widuję drukarki i 10-letnie. I pacz pan, drukują dobrze. A
> nowy szajs po roku czasami siada.

Mnie taki stary skaner doskonale działa i pod kontrolą 64-bi-
towego Linuksa.

|                 |  Politechnika Śląska                   |