Re: czy mozna spowolnić czas systemowy?

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sat 05 Dec 2009 - 00:20:51 MET

** Przemysław Adam Śmiejek <niechce@spamu.pl> wrote:

> Szczerze mówiąc nie wiem jak to może zaszkodzić systemowi,

Przecież odpowiedziałem - bardzo. Czas jest kluczowym czynnikiem dla działania
systemów informatycznych (jako ćwiczenie spróbuj sobie znaleźć taki, który nie
jest od czasu uzależniony).

Pierwszy (ale nie jedyny) przykład to systemy oparte o Windows i Active
Directory - tam bodajże (niech lepsi odemnie potwierdzą bo ja się nie znam)
różnica 4 minut zaważy o tym czy masz dostęp do zasobu czy nie masz.

Chodzi o uprawnienia - masz nadane uprawnienie, ktoś Ci te uprawnienie
zdejmuje. Nie biorąc czasu pod uwagę to można zrobić tak, że pomimo, że zdjęto
Ci uprawnienie to Ty cofasz czas jakby Ci go nie zdjęto. No zastanów się bo to
są podstawowe sprawy.

Nawet jeżeli dałoby się tak jak opisałeś spowolnić zegar to w imię zcrackowania
jednego programu potencjalnie uczynyłbyś całą stację roboczą nieużywalną.

Takie zabawy są możliwe (wszystko jest) ale to są rozważania.

> Pewnie nie zawsze, jeśli program sobie to sprawdza.

To wystarczy sobie sprawdzić co sprawdza program. Ew. sobie zrobić obraz z
przed instalacji programu i go reinstalować co jakiś czas ustawiając odpowiedni
czas systemowy.

> To akurat racja...