Re: MS Word 2007

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Tue 24 Nov 2009 - 21:15:48 MET

Przemysław Adam Śmiejek pisze:

> Do składu nie służy Word. Do tego są narzędzia DTP. Ale się nie
> wypowiem, bo nie używałem. Aczkolwiek w LaTeXie też bym nie złożył.

Zdziwiłbyś się, jak wiele poważnych polskich wydawnictw skła-
da książki właśnie w Wordzie. I czasem nawet drukują folie
do dalszego naświetlania na zwykłej laserówce 1200 dpi, potem
pomniejszając je tylko optycznie z A4 do B5 na przykład.

> No to akurat Word potrafi.

W pewnym zakresie. Nie potrafi sensownie numerować wzorów
choćby. I nie wiem, czy ma pełną i dowolną integrację
numeracji tabel i ilustracji z numeracją rozdziałów.

> No od tego są style w WYSWIGu również. Tylko trzeba z nich korzystać.

I właśnie większość nie korzysta.

> Sęk w tym, że w WYSWIGu umiem je zmienić pod swoje potrzeby. Tam nie
> umiałem. Musiałem korzystać z siermiężnego stylu domyślnego.

Ale niestety większość ze stylów nie korzysta. I potem krążą
dokumenty-koszmarki sformatowane bez szablonu, metodą "zaznacz
i zmień".

> No bo program nie ma wymuszać tylko ułatwiać. Jak jakaś korporacja sobie

Niestety uniwersalny program do użytku masowego *musi* wymu-
szać niektóre sensowne zachowania i nie może ułatwiać prowi-
zorki.

Ułatwianiem może się zajmować specjalizowany program robiony
pod konkretne zastosowanie, bo tam wymuszenie następuje już
w związku z charakterem wykonywanej pracy.

> przygotuje szablony, bo ma od tego informatyka, to będą. A jak Pani
> Zosia z Zosia And Syn S.C. chce napisać pisemko do ZUS, to też może. To
> jest potęga WYSWIGów. Nadają się dla każdego. Choć owszem, nie do
> wszystkiego. Ale nie ma szans, żeby LaTeX zastąpił Worda.

Owszem. Ale Word mógłby tutaj narzucać coś więcej. I tak
dobrze, że najnowsze wersje w sposób pół-inteligentny two-
rzą style na podstawie ręcznego formatowania, ale to dalej
jest za mało.

|                 |  Politechnika Śląska                   |