Re: Problem z dyskiem ?

Autor: Sempiterna <rzopa_at_amorki.pl>
Data: Fri 23 Oct 2009 - 22:39:07 MET DST

Użytkownik <tileon@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:192f.00000043.4ae20b70@newsgate.onet.pl...
> Witam,
> Składam kompa dla rodziców z resztek części mojej starej maszyny i
> napotkałem
> pewien problem.

Jaka płyta, ile RAM, jaki (port) dysk? (znaczy się PATA, czy SATA?)
Master/slave? Port IDE1, czy 2, a może jeszcze inny (zdarzają się jaja,
gdy numer portu jest większy, niż 2... ja tak mam i np. nie zainstaluję
Windows 2000, choć sam instalator odpali...)?

> Przy uruchomieniu a konkretnie przy starcie systemu (win xp) komputer
> wydaje
> sekwencję dźwięków:
> niski - wysoki - niski - wysoki - niski - wysoki
> po czym wyłącza się.

Spróbuj w manualu do płyty sprawdzić...
Sprawdź memtestem pamięć. Jeśli to rzeczywiście płyta starszego typu, z
chipsetel Intel 440, czy jakoś tak, to może wymagać specjalnej pamięci
(BX), a ze zwykłymi pojawiać mogą się błędy, które w trybie awaryjnym
nie wyjdą (to z założenia tryb awaryjny i jest maksymalnie oszczędny co
do zasobów), Do dysku może masz stary 40-żyłowy kabel, a dysk i płyta
pracują w trybie szybdzym, niż UDMA3?

> Próbowałem odpalić w trybie awaryjnym i wszystko działa...
> Przywracałem system ale to nie pomaga...

I raczej nie pomoże, to wygląda mi na problem sprzętowy.
Sprawdź przede wszystkim pamięć, jak masz możność, to napięcia z
zasilacza, zwłaszcza dodatnie (+12, +5, mają się nie różnić więcej, niż
o 5 %) i +3.3 V, ma sie nie różnić więcej o 2-3 % (chociaż do 5% jeszcze
możliwe, że procek wytrzyma, nie musi. Płyta nie ma przypadkiem
dodatkowego gniazda zasilania, lub np. zastosowana karta graficzna, a
owo gniazdo jest nie obsadzone wymaganym zasilaniem?

> Natomiast próbowałem również odpalić kompa z płyty instalacyjnej win
> xp, i
> podczas ładowania sterowników występuje ten sam błąd: sekwencja
> dźwięków ze
> speakera i komp się wyłącza ?

Czy masz możność podpiąć inny dysk? Czy płyta widzi cały dysk? (nie
partycję, dysk fizycznie).

> Czy ktoś mógłby podpowiedzieć co oznacza ta sekwencja dźwięków i czemu
> system
> odpala w trybie awaryjnym a normalnie nie ?

W awaryjnym zapotrzebowanie na pamięć jest małe, transfer dyskowy raczej
odbywa się tylko w PIO, nie w UDMA (system dłużej się ładuje, choć
szybciej uruchamia, bo ma mniej do odpalenia). Możliwe, że przy
normalnym ładowaniu dane wchodzą w uszkodzony obszar i robi się problem.
Czy ktoś mógłby powiedzieć...
Najpierw trochę uszczypliwości, a potem objaśnienie:
Zadałeś teraz pytanie: "Mam samochód, zamontowałęm parę części i nie
chce mi jechać, tylko miga światełkami, co robić?"
Tyle wiemy o Twoim kompie, co o tym samochodzie. Płyt głównych jest od
pyciora i w cholerę, samochodów także, niekiedy sygnały z płyt oznaczają
cos przeciwnego - na jednej płycie dwa pipnięcia oznaczają duży błąd, a
na innej przeciwnie, że wszystko gra.

Modeli jest tyle, że nie jesteśmy w stanie wywróżyć, jaką masz płytę i
na jakim chipsecie, ile pamięci, jakiej, czy jednakowe moduły, BX, czy
nie-BX, jaki dysk (pojemność i złącze), inne komponenty, oraz zasilacz
(moc). Nie da rady powiedzieć, czy to zasilacz, czy pamięć, czy np.
przegrzewający się procek.

Aby uzyskać pomoc, podaj parametry komputera - masz je zdanie wyżej.

Posprawdzaj dokładnie kable i złącza, oraz osadzenie kart w slotach,
kable transferowe może wymień, lub w BIOSie przykręć kurek do UDMA3, a
nawet PIO, jeśli sie. nie da dokładniej, spróbuj wtedy wystartować, choć
nie spodziewam sie, aby to cos dało, spróbuj jednak, bo a może? Jak masz
woltomierz, lub dostęp do niego, to posprawdzaj napięcia - masa, to
czarny kabelek, biegun minus, można mierzyć z obudowy. +5V to czerwony,
+12 to żółty, +3.3 pomaranczowy kabelek. Może być takie uszkodzenie, jak
ja mam w zasilaczu - jest uszkodzona jedna wiązka kabli, na szczęście
pozostałe nie i mam jak zasilić komputer. Uszkodzenie polega na dużym
(0.5-1V) spadku napięcia na +5V, dodatkowo mocno zależnym od obciażenia
(choć flop to wytrzymuje - jedyny napęd pod tę wiązkę podpięty). Może
też masz taki problem? Upewnij się, że kabel transmisyjny do dysku nie
jest połamany... jeśli to kabel 80-żyłowy, to bardzo łatwo o to - to
delikatny kabel.

Jak widzisz... gdybam, bardzo gdybam. Muszę zgadywać... w ciemno,
zupełnie w ciemno...

Abyś wiedział na przyszłość, jak masz prawidłowo zadać pytanie -
przeczytaj http://rtfm.killfile.pl - to bardzo ważne, aby pytanie było
precyzyjne i jak najlepiej opisujące problem. W artykule masz podane
istotne wskazówki.

--
Nowy telefon do wiadomej Wiktorii:
{ Tel. 00 38 (098) 534-37-97 } E-mail: vika@mail.zp.ua