Re: Katalog ukryty/na hasło

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 11 Oct 2009 - 14:33:55 MET DST

Piotr Krzyżański pisze:
> Masz, jakoś sobie nie przypominam wpisywania hasła w UAC
> po domyślnej instalacji Visty.

Po domyślnej -- nie. Ale jak skonfigurujesz Vistę tak, jak
powinno się XP - czyli z kontem użytkownika - to się pyta.
Co jest lepszym rozwiązaniem, bo nie wymaga przełączania
się między kontami czy kombinowania z RunAs, które wcześ-
niej czy później popychają tak lamerów, jak i doświadczo-
nych użytkowników, do korzystania z konta admina ("bo jest
prościej i nie trzeba nic kombinować").

> Ja? Cały czas to robię i wyręczam MS-a w tym. Chośby tutaj w tym
> wątku. :)

Wątpię, by ten wątek kogokolwiek do czegokolwiek przekonał.
Tu trzeba akcji. A trudno stać nad każdym podczas insta-
lacji systemu i pilnować, żeby założył drugie konto i na
nim tylko pracował. Takie rozwiązania trzeba wymusić syste-
mowo.

> Poczytaj grupy związane z Vistą i jak ona sobie radzi z wirusami.

Właśnie czytam taką grupę :) pl.comp.os.ms-windows.winnt

> W dalszym ciągu cała masa tych systemów jest zawirusowana, że
> nie wspomnę o dziurze w SMB. Zobaczymy co będzie jeśli Vista/7
> będzie miała tyle użytkowników co XP

Masz jakieś statystyki czy linki?

Ja czytałem artykuły w których udowadniano statystykami,
że Vista - w przeliczeniu na użytkownika - jest średnio
dużo mniej zawirusowana.

> Otóż to - jedno kliknięcie i system nie jest już Twój.

Ale przynajmniej się *pyta*. Jest *szansa* odmówić. A 95%
komputerów z XP i kontem admina *od razu* przestaje być pod
pełną kontrolą ich użytkowników.

> Według mnie sytuacja prawidłowa i bezpieczna. Co zrobisz, jak
> za chwilę pojawią sie robaczki, które za usera 'klikną' OK?

Nie da się takich robaczków zrobić. A jeżeli się da, to da
się to prosto uszczelnić. Tu nie ma kwestii kompatybilności
wstecznej.

Zgadzam się, że najlepiej, gdyby nie było pytania tylko po
prostu coś nie działało. Ale przecież chyba doskonale wiesz,
że jest to *nie do zaakceptowania* dla typowego domowego
użytkownika PC, który chce, żeby komputer spełniał jego
zachcianki i nie ma zamiaru czekać, aż wnuczek wróci ze
szkoły i zainstaluje programik znaleziony na DVD dołączonym
do Komputer-Świata (przez co jest *względnie* bezpieczny
przynajmniej).

> Poza tym - powiedz mi dlaczego ci niesforni polscy kierowcy
> jeżdżą w Niemczech bardziej przepisowo, niż sami Niemcy?

Serio? Nie zauważyłem. Na autostradzie większość samocho-
dów jadących powyżej 140 km/h to były auta z polskimi
rejestracjami. Tak, wiem, ograniczenia nie ma, ale Niemcy
zazwyczaj jednak tego 130-140 się trzymali.

Jedyny powód, jaki mogę wymyślić po moim ostatnim przejeździe
przez Niemcy (jako pasażer) jest taki, że o ile u nas w mieś-
cie jest 50, a co kawałek ograniczenie do 40, to tam cały czas
jest nominalna prędkość maksymalna bez cudowania. Teren zabudo-
wany u nas ciągnie się przez lasy, a tam czasem nawet budynki
są poza nim. U nas przed byle zakrętem stawia się ograniczenia
do 40, a tam jak jest ograniczenie do 70 to znaczy, że przy 80
się wyleci z zakrętu.

Po prostu nie przegięto ze *sztucznymi* ograniczeniami, ale
wprowadzono realne, mające wpływ na bezpieczeństwo.

> Podejrzewam, że u wylotu tej lufy jest wysoki mandat w EUR...

I dobrze, jeśli tylko mandat jest za zachowanie faktycznie
niezgodne ze zdrowym rozsądkiem. I w przypadku komputerów
też należałoby karać za brak zdrowego rozsądku, a nie za
byle co. Na razie to jedynie myśli się o wprowadzaniu kar
za ściąganie MP3 (nie, żebym pochwalał, ale żeby tak się na
*to* akurat uwziąć?) i za tworzenie "treści" (niedługo inter-
nauta zostanie sprowadzony do bezmyślnego konsumenta papki,
muszącego zapłacić słono za stworzenie własnej strony WWW,
jeśli się wychyla i chce coś publikować). Dlaczego nie
myśli się o karach za posiadanie zawirusowanego komputera
lub za bezmyślne udostępnienie obcym swoich danych osobowych?

|                 |  Politechnika Śląska                   |