Re: Katalog ukryty/na hasło

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sat 10 Oct 2009 - 13:12:05 MET DST

Piotr Krzyżański pisze:
> Radek - dla mnie to właśnie UAC jest protezą, którą i tak user
> klika bezmyślnie. Kliknie również wtedy, gdy trojan w pierwszej
> osobie podniesie larum UAC-a...

Nie tylko klika, ale wpisuje też hasło (jeżeli nie pracuje na
koncie o pełnych uprawnieniach admina). A to jednak się mu w
końcu *znudzi*.

> Pracując na koncie zwykłego uzytkownika w XP nie mam żadnych
> obaw, czy coś mi się "samo zainstaluje", jak to większość userów
> tłumaczy. Dla mnie UAC jest po prostu groźny dla bezpieczeństwa.

To teraz przekonaj użytkowników, że powinni pracować na koncie
zwykłego użytkownika w XP. Powodzenia. Popatrz na statystyki
jak to wygląda dzisiaj i zmień je choćby o 1%.

Już wolę UAC z jego wadami niż masy zombie XP z kontami admina.
A wpływ mam na kilkuset userów, a nie kilkanaście milionów.

> Pisałem już jak to robić - naprawdę nie jest to trudne...

Wymaga ręcznego kliknięcia przy uruchamianiu, czyli zmienia
procedurę uruchamiania. Dla Ciebie nie jest trudne. Gdybym
poszedł do dziekanatu i powiedział to którejś z pracujących
tam osób, to bym został wyrzucony z informacją, że mam to
zrobić tak, żeby klikało się dwukrotnie ikonkę.

Wiem, wiem, batch jakiś lub nawet /savecreds. Ale po co rzeźbić,
skoro UAC to załatwia.

> O właśnie - o ten automat chodzi - user klika OK, albo wyłącza
> UAC - lepiej edukować, niż wprowadzać tego typu protezy.

Jak wyłączy na koncie zwykłego usera to ma równie paskudną
sytuację, jak w XP.

Jak wyłączy na adminie to zresztą też. I dlatego trzeba edu-
kować ludzi by *nie wyłączali* UAC.

> Dla kogo było denerwujące - dla deweloperów, czy dla userów, którzy

Dla userów.

I gdyby nie masowe protesty, które przyblokowały wstrzymanie
dystrybucji XP i wmuszenie w ludzi Visty, użytkownicy swoim
narzekaniem - nie wzruszającym Microsoftu - wymusiliby pośred-
nio producentów oprogramowania, by zaktualizować swoje produk-
ty tak, by nie były irytujące podczas pracy w Vista.

Sztuczne przedłużenie sprzedaży XP niestety trochę podmino-
wało ten plan, ale i tak całość okazała się skuteczna. Wy-
starczy pooglądać sobie statystyki średniej dziennej liczby
wystąpień ciemnych ekranów UAC -- owszem, wykresy spadają
ostro po SP1 i mniej ostro po SP2, ale w międzyczasie jest
stały, konsekwentny spadek związany ze wzrostem jakości
oprogramowania.

> z tego powodu i nie tylko uznali Vistę za następcę Windows ME?
> Radek - edukacja raz jeszcze, a nie proteza typu UAC.

Obawiam się, że edukacja w takich masach jest niestety
*naprawdę* skuteczna tylko "pod lufami karabinów". Wyobra-
żasz sobie, żeby po rozlepieniu billboardów nawołujących
do wolniejszej jazdy można było wyłączyć wszystkie foto-
radary, "bo edukacja wystarczy"?

|                 |  Politechnika Śląska                   |