Re: Rozwiązanie pracy grupowej dla małej firmy ???

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Thu 10 Sep 2009 - 00:34:31 MET DST

** Krzysiek <krzysztofogorek@gmail.com> wrote:

Tak jak Ci napisano prawdopodobnie Windows Server 2008 najlepiej Ci podpasuje,
unikałbym SBS jak ognia, ale jak chcesz oszczędzać... Podam Ci kilka alternatyw
- może Ci podejdą, może nie.

> Witam! Mam taki mały dylemat. Na koniec roku szykuje mi się wymiana serwera
> w firmie. Jest to aktualnie DELL C600, z PIII 750MHz (na zasilaczu) i 384MB
> RAM ;-) Pracuje na tym SQL Express 2005 pod kontrolą W2K oraz standardowo
> serwer plików realizowany przez udostępnione foldery. Rozwiązanie tymczasowe
> działa 24h na dobę od 2 lat ;-) Pojawiają się jednak potrzeby, a w
> szczególnie:

> - poczta firmowa w jednym miejscu
> - baza kontaktów w jednym miejscu

Zimbra na Linuksie doskonale się do tego nadaje. Wersja open source jest
całkiem fajna, jak potrzebujesz maintanance (na tyle użytkowników to moim
zdaniem nie potrzebujesz - ale kto wie) to od niedawna jest polski dystrybutor,
który się zajmuje wdrożeniami tego.

> - pliki użytkowników zlokalizowane w jednym miejscu (tak aby nic nie było
> powiązane ze stacją użytkownika, padnie laptop, kupuje nowy, wpinam do sieci
> i pracownik ma wszystko włącznie z bazą ulubione przeglądarki).

No to profile mobilne/pływające - w zasadzie standardowa funkcja Windows/Active
Directory. Modulo, że jak to laptop to na serwerze będziesz miał dane z
ostatniej synchronizacji czyli logowania przy obecności kontrolera domeny i
serwera plików. Oraz ustawienie profili mobilnych/pływających z laptopami
używanymi przez roadwarriors (pracownicy, którzy rzadko się pojawiają w firmie)
to jest trochę roboty.

> - terminarz, a w zasadzie wspólny kalendarz, tak aby reszta wiedziała kiedy
> szefa nie ma, a szef wiedział, jak ludzie planują urlopy i wszyscy wiedzieli
> kiedy trzeba zadzwonić do klienta, którego obsługuje Ania ale jest na L4 i
> musi tam zadzwonić Krysia, a ja - szef muszę widzieć jak i czy się z tego
> wywiązały.

Tzn. kalendarze użytkowników, grup, zasobów, współdzielone itd. - Zimbra ma.

> - dostęp zdalny VPN (choć to mam realizowane przez router już teraz)

Do tego postawiłbym dedykowanego kompa (może być coś małej formy w racku itd.)
na Endian Linux - wersja bezpłatna ma OpenVPN i całkiem sensownie działa.

> - fax PSTN dystrybuowany do skrzynek mailowych (wybranych lub
> wszystkich)

Moim zdaniem bez sensu stawiać to w małej firmie - lepiej wykupić usługę
fax2email u jakiegoś sensownego operatora.

> - serwer SQL

Zależy co masz na myśli. :) Jeżeli MS SQL no to MS SQL na Windows.

> Myślę, też ze z czasem będzie powstawała baza wiedzy, czyli rozwiązania
> popularnych problemów (firma handlowo-techniczna) więc coś takiego jak
> Intranet też by było mile widziane.

To zależy jak chcesz to zorganizować - do bazy wiedzy to np. coś w rodzaju wiki
się nadaje ale coś mi się wydaje, że nie do końca tego potrzebujesz. Firma
powinna używać jakiegoś CRM gdzie każdy klient jest zarejestrowany i każde
zgłoszenie od klienta jest rejestrowane jako case, do case jest przypisywana
osoba czy grupa, po rozwiązaniu osoba czy grupa powinna uzupełnić informacje
tego case i zrobi się z tego automatycznie baza wiedzy. Coś takiego może robić
np. SugarCRM. Dodatkowo taki system powinien wystawiać jakiś frontend webowy
dla klienta aby mógł np. uzupełnić informacje czy obserwować status jego
sprawy.

> Sprzętowo chcę to oprzeć na małym serwerku zbudowanym samodzielnie na płycie
> głównej Intela z jakimś tanim prockiem np. E2220 tak aby później wraz ze
> wzrostem obciążenia wymienić CPU na coś z końcówki listy C2D, a może i Quad.
> Zakładam, że maszyna w przeciągu dwóch lat będzie obsługiwać docelowo 5-8
> kont. Myślę, że taki sprzęt wystarczy. W każdym razie biorę tu pod uwagę
> oprogramowanie OEM, które powinno zapewnić wszystko co potrzeba przez min. 5
> lat.

W zasadzie tutaj problemem nie jest ilość kont ale ilość funkcji jakie ma to
pełnić. Podstawowym czynnikiem jest fakt, że zdrowa sieć jest podzielona na DMZ
i LAN - u Ciebie chyba tego braknie. Chcesz stawiać systemy wystające do
internetu (chociażby ta poczta) w tej samej sieci co zasoby wewnętrzne? Nie
jest to dobry pomysł.

Z tego wynika, że potrzebujesz generalnie przynajmniej dwóch hostów, a może i
trzech (wewnętrzny i internetowy oraz jakaś brama dostępowa - to może być
lepszy router) - to można postawić na jednej blasze w wirtualizacji. Generalnie
na pewno nie powinieneś oszczędzać na RAM (daj ile wlezie) oraz na dyskach (daj
sensowny sprzętowy kontroler i przynajmniej RAID5, a lepiej RAID10, a jeszcze
lepiej RAID50). Na sprzęcie nie oszczędzaj też z tego względu, że jak rozumiem
to ma być na kolejne kilka lat - zamiast sklecać coś lepiej kup standardowy
serwer od HP czy Dell z gwarancjami na naprawę w określonym czasie.

> Chodzą mi po głowie też usługi terminalowe. Jedna instalacja offica dostępna
> dla wszystkich, bo i tak użytkowany od biedy, a stale pracuje się na
> oprogramowaniu dedykowanym o MS OE 2007. Generalnie nowa infrastruktura ma
> odłączyć pracownika od biurka.

Oczywiście ma to i wady i zalety - jak Ci padnie sieć czy serwer (a chcesz mieć
jeden) to nikt nie popracuje. Ergo do zabaw tego typu (uzależnienie pracy od
jednego systemu) należy zachować nadmiarowość i odpowiedniej jakości łącze z
gwarancjami SLA.

Generalnie takie luźne uwagi do przemyślenia na co należy zwracać uwagę. :)