Re: Zapychanie się partycji systemowej-PODSUMOWANIE

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 02 Sep 2009 - 20:44:28 MET DST

Dnia Wed, 2 Sep 2009 13:53:48 +0200, Zosia napisał(a):

> Postanowiłam zrobić podsumowanie sprawy poszerzenia partycji systemowej
> Dla przypomnienia:
> Używam Windows XP Pro SP2.
> Mam 2 dyski fizyczne IDE o pojemności 120 GB i 240 GB.
> Na dysku 120 GB mam 2 partycje:
> partycja podstawowa - wielkości 5,85 GB, na której jest C: z systemem
> partycja rozszerzona - wielkości ok. 114 GB podzielona na 4 dyski
> logiczne: E:, F:, G:, H: średnio po ok. 28 GB.

Na Twoim miejscu usunąłbym dwa ostatnie dyski logiczne G i H przenosząc
wcześniej ich zawartość w inne miejsce. Następnie zmniejszyłbym "od
końca" partycję rozszerzoną i na zwolnionym miejscu założyłbym nową
partycję podstawową. W kolejnym kroku przegrałbym na nią zawartość
dysków E i F, usunąłbym partycję rozszerzoną wraz z tymi dyskami, a
zwolnione miejsce wykorzystałbym do rozszerzenia partycji C. Końcowy
układ wyglądałby tak: P1 - 62 GB, P2 - 56 GB.

Wszystkie operacje jakie trzeba będzie tutaj wykonać są w pełni
bezpieczne, podpinanie UPS staje się zbędnym luksusem. Jedyne czego
potrzebujesz to jakiegokolwiek programu do rozszerzania i zmniejszania
partycji. Może to być np. BootIt, albo choćby i niezbyt lubiany przeze
mnie z powodu mnogości niedoróbek Partition Magic.

> Na dysku 240 GB mam 1 partycję rozszerzoną podzieloną na 2 dyski logiczne
> D: i K: po ok.120 GB
>
> Przeczytałam cały wątek jeszcze raz od początku i bardzo proszę
> o ostateczne wyjaśnienie.
> Z jednej strony zarówno Michał Kawecki jak i JoteR piszą, że nie można
> połączyć partycji podstawowej z dyskiem logicznym. Z drugiej strony
> Jacek Maciejewski napisał już po dyskusji dotyczącej w/w łączenia,
> że sam takie łączenie robił 2 razy. Być może nie zwrócił uwagi na to,
> że mój kolejny dysk jest dyskiem logicznym.
> Prosiłabym w związku z tym o wyjaśnienie.

Sama operacja technicznie jest wykonalna, tyle że jej przeprowadzenie
wymaga dokonania po drodze takich zmian w strukturze obrabianych
partycji, które są nieodwracalne w skutkach i w przypadku pojawienia się
komplikacji grożą całkowitą utratą dostępu do ich zawartości. Mając tego
świadomość raczej trudno jest uniknąć miłego przypływu adrenalinki
podczas klikania w Accept ;-). Zawałowcom jednak zdecydowanie odradzam.

> Wobec w/w wątpliwości najbardziej odpowiadałaby mi sugestia JoteRa
> o skasowaniu tych 4 woluminów wraz z partycją rozszerzoną. Byłaby to
> co prawda metoda wymagająca na początku dodatkowego czasu, jako że
> te dyski są dosyć pełne i musiałabym wpierw sporo poprzerzucać na płytki,
> ale i tak miałam to "kiedyś" zrobić. Szkopuł jest w czymś innym.
> Bardzo przepraszam, że namieszałam, ale zapomniałam, że mam programy
> także poinstalowane na dysku logicznym H: (jest tam \Program Files),
> a przeinstalowanie tych programów to byłaby już gorsza sprawa.
>
> Zatem co powinnam zrobić?

Powinnaś zdecydować się na ostateczne uporządkowanie kwestii programów
poinstalowanych na różnych dziwnych literkach. Jednak przed ich
deinstalacją sprawdź jeszcze, czy nie wystarczy je przenieść na C i
popodmieniać im literki w ich konfiguracji w rejestrze lub w plikach
konfiguracyjnych. Wiele aplikacji daje się dość łatwo w ten sposób
zmigrować.

> Abstrahuję w tej chwili od wyboru narzędzia, których przykładów sporo tutaj
> padło, za co jeszcze raz bardzo Wszystkim dziękuję.

Życzę samych sukcesów w oswajaniu swoich dysków :-).

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/