Re: Zapychanie się partycji systemowej-PODSUMOWANIE

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Wed 02 Sep 2009 - 15:42:29 MET DST

"Zosia" napisała:

> [...]
> partycja rozszerzona - wielkości ok. 114 GB podzielona na 4 dyski
> logiczne: E:, F:, G:, H: średnio po
> ok. 28 GB.
> Na dysku 240 GB mam 1 partycję rozszerzoną podzieloną na 2 dyski logiczne
> D: i K: po ok.120 GB
>
> Przeczytałam cały wątek jeszcze raz od początku i bardzo proszę
> o ostateczne wyjaśnienie.
> Z jednej strony zarówno Michał Kawecki jak i JoteR piszą, że nie można
> połączyć partycji podstawowej z dyskiem logicznym. Z drugiej strony
> Jacek Maciejewski napisał już po dyskusji dotyczącej w/w łączenia,

Zatem został przegłosowany i przechodzi do opozycji. ;->

> Być może nie zwrócił uwagi na to,
> że mój kolejny dysk jest dyskiem logicznym.
> Prosiłabym w związku z tym o wyjaśnienie.

Zatem incipiam: otóż da się, tyle że nie bezpośrednio, a w krokach, które
opisywałem. Co nie wyklucza, że któreś z narzędzi może te kroki wykonać jako
jedno zadanie, w sposób przezroczysty dla użytkownika. Ja takiego nie znam,
gdyż od lat używam tylko (czy Michał aby nie słyszy?) Partition Magic. Ale
tak czy tak, efekt jest ten sam - znika jeden dysk logiczny, zmniejsza i
przesuwa się partycja rozszerzona co umożliwia powiększenie partycji
podstawowej.

> Wobec w/w wątpliwości najbardziej odpowiadałaby mi sugestia JoteRa
> o skasowaniu tych 4 woluminów wraz z partycją rozszerzoną. Byłaby to
> co prawda metoda wymagająca na początku dodatkowego czasu, jako że
> te dyski są dosyć pełne i musiałabym wpierw sporo poprzerzucać na płytki,

A czemu nie na 240-kę i ten dodatkowy dysk USB? Nie zmieszczą się? Ale fakt,
skoro tak starannie przygotowujesz się do tej, było nie było, destrukcyjnej
operacji, grzechem zaniechania byłoby nie zrobienie przy okazji backupu
danych na płytkach. Tyle że AFAIR po ponownym skopiowaniu plików z płytek na
dysk, owe pliki zachowują atrybut "tylko do odczytu", co czasem (szczególnie
w przypadku backupu dysku H: i katalogu "Program Files") może ogłupić system
i oprogramowanie. Ale to szczegół, o którym warto pamiętać, ale nie ma się
co tym przejmować.

> zapomniałam, że mam programy
> także poinstalowane na dysku logicznym H: (jest tam \Program Files),
> a przeinstalowanie tych programów to byłaby już gorsza sprawa.

To nie jest duży problem, jeśli dysk 120 GB podzielisz na 2 partycje:
systemową, która "z urzędu" dostanie literkę C:, oraz drugą, której "z ręki"
będziesz mogła przydzielić literkę H: i przenieść tam z powrotem ów "Program
Files". Jednakże sytuacja, gdy system ma do obsłużenia 3 katalogi "Program
Files" (na C:, D: i H:) nie jest dla Windy zbyt zdrowa.

> Zatem co powinnam zrobić?

Poczekać jeszcze na opinię Michała i zrobić tak, jak on doradzi. Poważnie.

JoteR