Re: Vista Business - Uprawnienia

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 12 Aug 2009 - 13:10:21 MET DST

Dnia Wed, 12 Aug 2009 12:24:04 +0200, cpt.Zbik napisał(a):

> Witam,
> Od jakiegoś czasu mam zainstalowanego Windowsa Viste Business

32 czy 64 bity?

> i powiem
> szczerze kompletnie nie mogę się w tym systemie odnaleźć. Dobija mnie
> kompletny brak uprawnień do zrobienia czegokolwiek i konieczność
> przeklinania 100 okienek by te uprawnienia uzyskać. Problem z którym
> pisze na grupę przedstawia się następująco:

Generalnie, wszystkie konta w Viście - poza wbudowanym kontem o nazwie
Administrator - działają na prawach zwykłego użytkownika. Podniesienie
uprawnień względem jednego wybranego procesu można uzyskać albo poprzez
mechanizm UAC (ten co Cię ponoć zasypuje pytaniami; ja go widuję może
raz-dwa razy dziennie, no ale mam już system w pełni skonfigurowany),
albo np. poprzez uruchomienie danego procesu poprzez "Uruchom jako
administrator" spod prawokliku lub applet Harmonogram Zadań. Jest to
bardzo bezpieczne rozwiązanie, dające pełną kontrolę nad tym co się w
systemie dzieje, a jednocześnie pozwalające w każdej chwili na wygodne
rozpoczęcie prac administracyjnych bez potrzeby przelogowywania się na
konto z wyższymi uprawnieniami, tak jak to było nieszczęśliwie
rozwiązane w XP.

Upraszczając, jedyna różnica między kontem "zwykłego usera" a kontem
"administratora" jest taka, że to pierwsze do podniesienia uprawnień
wymaga wpisania pełnych poświadczeń w okienku UAC, a to drugie - jedynie
akceptacji. Co zresztą można sobie swobodnie poustawiać w gpedit.msc.
Pozostałe różnice dotyczą np. traktowania danego konta przez usługi
systemowe (np. usługi terminalowe, udostępnianie plików etc.) tudzież
przez system uprawnień NTFS.

> Loguje się na koncie administratora do systemu a mimo to nie mam dostępu
> do pewnych funkcji np. nie mogę zaznaczyć opcji "Uruchom jako
> administrator" w zakładce "Zgodność" pliku. Po prostu mam ją nieaktywną
> "zamgloną".

Niektórych programów nie da się uruchamiać w trybie zgodności.

> Podobną sytuację mam np. w Usługach co prezentuje screen:
> http://www.turboimagehost.com/p/1975778/1.jpg.html

A możesz mi zdradzić, co właściwie chcesz ustawiać we właściwościach
usługi RPC? Bo wiesz, Vista chroni swoje ważne usługi i pliki systemowe
także przed nierozważnymi działaniami administratora. Zakładając jednak,
że _na_pewno_ wiesz, co chcesz tutaj osiagnąć, to pewnie nie sprawi Ci
też problemu uruchomienie edycji usług systemowych na prawach systemu.
Wtedy będziesz miał pełną kontrolę nad wszystkim.

> Ogólnie mam chyba jakiś burdel z uprawnieniami i kontami użyszkodników
> bo co chwila coś innego wyskakuje.

A co już zdążyłeś nabroić w systemie? Wyłączałeś jakieś usługi?
Tweakowałeś go? Pytam nie bez powodu, bo Vista w domyślnej konfiguracji
jest całkiem sensownie poustawiana i właściwie nie potrzebuje
szlifowania. Problemy zaczynają się wówczas, gdy chcemy ją na siłę
upodobnić do XP-ka...

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/