Re: Lotus Notes vs Exchange

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 01 Aug 2009 - 12:24:18 MET DST

Dnia Mon, 27 Jul 2009 01:23:27 +0200, Konrad Kosmowski napisał(a):

> Grubo. :)

> W przypadku Notes to jest to zupełnie nie to samo co Exchange, ale ma pewne
> wspólne cechy.
>
> 1. Za Exchange - integruje się pięknie z AD.
>
> 2. Nie przeważa - Notes to platforma aplikacyjna, poczta tam została swojego
> czasu przyczłapiona.
>
> 3. Za Notes - do Notes można wrzucić sporo szablonów aplikacji/baz i wiele
> producentów specjalizowanego oprogramowania to robi. To nie są tylko programy
> do obsługi poczty czy kalendarza ale np. zarządzania projektami, dokumentacją
> itd.

> [...]

Dzięki za ładne podsumowanie. W moim przypadku za Notes przemawia to, że
klientów będę miał instalowanych w mieszanym środowisku Windows/Linux.
Nie mam AD w firmie i na razie nie chcę mieć, powód? Liczba userów pod
Windows nie przekracza 40, poza tym dochodzą rozmaite komplikacje, np.
związane z udostępnieniem pracy zdalnej dla supportu zewnętrznej firmy,
no i generalnie z pracą zdalną na notebookach. Ale to już OT.

Oprogramowanie które chcę postawić ma zapewniać rolę wewnętrznego
serwera poczty także dla innych klientów poczty (nie tylko Notes) z
archiwizacją poczty wysyłanej/odbieranej, wspólnej książki adresowej np.
LDAP, rozbudowanego serwera dokumentów/raportów/zestawień z kontrolą
uprawnień dostępu, serwera www ze swobodnie ustalaną zawartością (np.
dostęp do wybranych dokumentów, kalendarza firmy i książki adresowej -
przy czym to wszystko musi być zintegrowane z główną aplikacją). Oprócz
tego potrzebuję list dyskusyjnych, klienta wiadomości błyskawicznych do
szybkiej komunikacji, a także specjalizowanych modułów w rodzaju strony
www na potrzeby zgłaszania awarii do IT przez użytkowników i śledzenia
postępu ich wykonania oraz historii działań, lub chociaż analogicznego
modułu w kliencie poczty - z wątkowaniem i historią działań. Pożądane
byłoby też zintegrowanie aplikacji z klientem VoIP współpracującym np. z
Asteriskiem i ogólnie współpraca z klientami mobilnymi na Symbianie.

Wszystkie moduły mają działać w Intranecie.

Odnośnie kosztów - cena systemu operacyjnego ma tu akurat najmniejsze
znaczenie biorąc pod uwagę cenę licencji klienckiej Lotus Notes (> 100
euro). To niestety jest drogo. Jakąś tam osłodą jest gratisowy serwer
Domino (w aktualnej promocji). Na całe szczęście nie ma tu konieczności
zakupu dodatkowych licencji CAL na serwer Windows, jak w przypadku
Exchange.

Przyglądałem się najnowszej wersji klienta poczty Lotus Notes i nie
wygląda on źle. Zaletą jest też dostęp do wszystkich usług poprzez www.
Jedyne co mnie tutaj niepokoi to raczej duże wymagania sprzętowe :-(,
dlatego szukam jeszcze jakiejś trzeciej alternatywy.

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/