Re: 64 bity vs 32 bity

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Mon 20 Jul 2009 - 21:47:48 MET DST

W dniu 17.07.2009 15:47, Norbert pisze:
> wieksza wydajnosc natywnych 64 bitowych aplikacji. Minusy to potencjalny
> brak sterownikow - ale zainstalowalem Win7 RC i zasadniczo wszystkie
> komponenty zostaly zainstalowane, wiec teoretycznie to nie bedzie problemem
> (nie sprawdzalem jeszcze podlaczenia cyfrowki, MP3ki, kierownicy - ale
> zakladam, ze nie bedzie problemu, bo dwa pierwsze w XP32 nie wymagaly
> dodatkowych sterownikow, a kierownica Logitecha pewnie ma lub bedzie miec
> drivery odpowiednie).

Musisz się po prostu znowu nauczyć, że najpierw sprawdza się,
czy dana firma oferuje sterowniki w wersji 64-bit i czy jest
w stanie długo prowadzić obsługę techniczną wycofanych już
z oferty urządzeń, czy też hołduje zasadzie "wprowadzamy no-
wy model z nowymi sterownikami, a stary sprzęt nagle przesta-
je istnieć".

Niestety, 32-bitowe Windows XP za bardzo rozleniwiło użytkow-
ników i bezmyślnie kupują oni wszystko jak leci wychodząc z
założenia, że "sterowniki muszą być".

> Bardziej jednak zastanawia mnie soft. Np. zainstalowalem 64 bitowego
> Firefoxa i juz nie dziala Flash (chociaz kilka razy instalowalem plugina).

Bo nie ma 64-bitowej wersji wtyczki. Z tego samego powodu
Internet Explorer jest instalowany zarówno w wersji 32-bit,
jak i 64-bit (a przynajmniej był swego czasu w Windows XP
Professional x64).

> Wiem, ze moge zainstalowac wersje 32 bitowa, tylko wlasnie jakie sa tego
> minusy i wady? Czy soft 32 bitowy dziala zupelnie normalnie w systemie 64
> bitowym? Czy moze jest jakos emulowane srodowisko 32 bitow i dziala de

Zupełnie normalnie, aczkolwiek mogą się pojawiać problemy
ze zgodnością z bardziej "grzebiącymi" programami. Narzutu
wydajnościowego w zasadzie nie ma.

> Czy proces 32 bitowy w systemie 64 bitowym ma dostepne 2GB pamieci jak w
> Win32 czy wiecej?

2 GiB w wersji normalnej lub 4 GiB jeżeli jest przystosowany
do powiększonej przestrzeni adresowej.

PS. Nie pamięci, ale *wirtualnej przestrzeni adresowej*.
     Bo 32-bitowy proces *może* korzystać nawet z np. 8 GiB
     pamięci -- i to w 32-bitowym systemie operacyjnym.

> Wreszcie jak to jest z wersjami Win 7, bo ponoc wersja Home ma miec
> ograniczenia co do rozmiaru obslugiwanej pamieci, wiec moze nie warto brac
> np. wersji Win 7 Home 64 bit?

Każda wersja Windows ma ograniczenia licencyjne na obsługi-
wany sprzęt. Niestety. Ale wersje 64-bitowe zazwyczaj mają
te ograniczenia dosyć wysokie, a mało komu jest dzisiaj w
domu potrzebne ponad 4 GiB pamięci.

|                 |  Politechnika Śląska                   |