Re: Instalowanie Windows na dysk SATA w trybie AHCI (nie PATA) - co nowego w tym temacie?

Autor: Kowal <kowalik_k_at_op.pl>
Data: Thu 28 May 2009 - 18:31:00 MET DST

Użytkownik "Latet" <latet@mxxxx.pl> napisał w wiadomości
news:gvlfc5$q3t$2@inews.gazeta.pl...

> Ok. Zrozumiałem to tak, że przy instalacji Win7 w przyszłości mogę
> spokojnie ustawić kontroler w tryb AHCI (o ile na tym samym kompie nie
> będzie już potrzeby odpalania starszych instalacji XP). I taki dysk,
> podłączony do innego kompa (z kontrolerem w trybie PATA) jako drugi dysk
> (np. w razie awaryjnej potrzeby przeskanowania antywirusownego), będzie
> widziany, nawet pod XP?
>
> Dzięki,
>
> latet

Za zapis danych na dysku nie odpowiada kontroler tylko system plików
(kontroler odpowiada za dostęp do napędu) . Jeżeli system poprzez kontroler
ma dostęp do dysku to o odczytaniu z niego danych zdecyduje czy system do
którego podłączyłeś dysk obsługuje system plików danych w jakim zostały
zapisane dane. Możesz przecież podłączyć dysk z systemem plików NTFS
(najczęściej stosowany obecnie w systemach opartych na NT) do komputera z
systemem linux i odczytasz dane. Odwrotnie się nie da (ext3 i inne systemy
plików są niezrozumiałe dla jądra systemów NT) no chyba że ktoś zainstaluje
linuksa na systemie plików NTFS aczkolwiek nigdy tego nie sprawdzałem czy
się da wogóle. Zaraz pewnie mnie ktoś skrytykuje bo pewnie są jakieś
aplikacje pod winde które odczytają system plików ext3 itp.