Re: Padlo XP Home SP2 - pomocy... pilnie

Autor: Sempiterna <rzopa_at_amorki.pl>
Data: Tue 12 May 2009 - 02:09:01 MET DST

Użytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:7wvap7vt4ohz.v2io37hfpzt0.dlg@40tude.net...

> Bardzo prosze o pomoc z postawieniem na nogi XP Home SP2. System
> zaczal
> nagle wariowac i wywalac niebieskie ekrany. Najczesciej juz przy
> logowaniu,
> a jesli dalo sie zalogowac, to po chwili bardzo zwalnial, a w koncu
> znow
> wyrzucal niebieski ekran. CHKDSK znalazl i usunal bledy, ale to nie
> pomoglo. Opcja naprawy przez Instalatora Windows z plyty instalacyjnej
> nie
> pomogla.
> [...]

Gdybyś tak Maćku, a) ustawił poprawnie czytnik, b) podał nam treść i/lub
numer tego komunikatu... (czy nie przypadkiem nie opisany nigdzie 0xF4?)
...to mieli byśmy większe możliwości pomoc ci w rozwiązaniu problemu.
Nie napisałeś też, jakie błędy (i ewentualnie ile) znalazl CHKDSK, oraz
w jaki sposób XP wariował, czy powiązałeś to może z konkretnym jakimś
zdarzeniem, niekoniecznie komputerowym...
Trudno nam coś podpowiedzieć, bo jednak podałeś problem zbyt
ogólnikowo...

Spróbuję coś podpowiedzieć, ale pomóż nam, podając więcej szczegółów.

Czy test pamięci, przykładowo MemTest, zapuszczony na przynajniej 3
cykle (a lepiej na całą noc), jest na niebiesko, czy na czerwono? (jedna
z odmian Memtesta nie zaczerwienia sie, wyprowadza tylko komunikat, w
jakim zakresie, na którym teście, jaki błąd wystąpił)
Czy przed wychrzanieniem się Szklarni wychrzaniały się po kolei
programy?
Czy przed wywałką było duże obciążenie komputera lub jeśli wywaliło przy
starcie, czy poprzednia sesja została zakończona dopiero co, a w niej
komputer mocno pracował?
Czy zdarza sie przy odtwarzaniu dźwięku, że coś się robi z obrazem, lub
działanie obrazu (zwłaszcza przy poruszaniu oknem lub zmianie jego
rozmiarów) nie powoduje np. pierdzenia w głośnikach, jak akurat grają?
Czy przy komunikacie błędu jest podana nazwa pliku? Jeśli, to koniecznie
podaj, chyba, że wiesz, do jakiego konkretnie programu należy... ale i
tak podaj, to potwierdzimy.
Czy robiłeś defragmentację i nagle została przerwana?
Jaka płyta glówna, procek, pamięci (taktowanie, wielkość), dysk i jego
pojemność, oraz interfejs?
Zwróć uwagę, czy procek sie nie przegrzewa - wejdź do BIOSu i wybierz
opcję "Health status", lub analogiczną, zorientuj się, jakie pokazuje
temperatury, jeśli pokazuje napięcia, to sprawdź, czy ich wartości nie
różnią się... dla napięć +- 5 (zwłaszcza +5) i +-12V - o więcej, niż 5
%, a dla pozostałych, o więcej, niż 3 procent. Zwróć też uwagę, czy sa
stabilne.
Czy komputer nie został ostatnio przezegarowany? (overclocking), jeśli
tak, to wróć parametry do nominalnych.
Sprawdź, czy radiator dobrze przylega do procka... niedawno robiłem
kompa, co nie dochodził do ładowania - zły styk termiczny przegrzewał
procka, wymieniłem pastę termiczną, oczyściłem z kurzu, pomogło.
Ostrożnie, zwłaszcza AMD jest bardzo wrażliwy na niedelikatne zakładanie
radiatora. Ważne też, nie zanieczyścić pastą chassis procka - czasem na
nim są mikroskopijne styki do konkretyzowania ustawień, typu napięcie,
czy mnożnik... nawet drobinka pasty srebrowej może taki styczek zewrzeć
i doprowadzić do uszkodzenia procka, lub do bardzo nieoczekiwanych
zachowań komputera.
Posprawdzaj, czy kable dobrze siedzą w gniazdach, czy dobrze stykają,
kablom zasilającym możesz delikatnie podgiąć we wtyczkach (jeśli nie
czujesz się z tym na siłach, to poproś doświadczonego kolegę, ale
rzeczywiście, a nie takiego, co to w miejsce 3 gier zna 5...) styki, by
ciaśniej sie zaciskały, ostrożnie, można je łatwo uszkodzić i zepsuć w
ogóle. Nawet, jak zasilacz dobry, sprawdź napięcia na dyskach (mam w
swoim kompie zasilacz, na jednej wiązce, gdy ją przypnę do dysku, na
napięciu 5V tracę prawie 0.5V, wiązkę odłączyłem), zwłaszcza 5V
(czerwony przewód).
Upewnij sie, czy nie są połamane kable transmisyjne do dysków
(spowolnienie przed ostateczną awarią może być pierwszym tego objawem),
o co bardzo łatwo w przypadku 80-żyłowych P-ATA, mających druciki
niewiele grubsze od włosa, dlatego wyciągać je należy za dołączoną
metkę, a nie za kabel... Połamanie podejrzewać możemy, przy delikatnym
miąchaniu nim - przy wtyczce będzie to wyglądało, jakby (najczęściej
skrajna) żyła gięła się bardziej i łatwiej od innych. Praca w trybie
awaryjnym korzysta z transmisji PIO, a nie UDMA jak w normalnym, który
to tryb PIO, jest mniej wrażliwy na połamanie kabelka, choć oczywiście,
też mu to nie służy. Bardzo ważne - jeśli kabel transmisyjny jest 40- a
nie 80-żyłowy, to KONIECZNIE ogranicz w BIOSie transfer do UDMA-3, a
nawet UDMA-2... choć przy trójce nie powinno być problemów - jednak
tryby wyższe od UDMA-3 (ATA33) puszczone po 40-żyłowym kablu, to
zaproszenie dla kłopotów - wszelkie kombinacje w takim stanie, jeśli
sterownik z jakiegoś powodu nie przełączy transferu na UDMA-3 lub
wolniejszy, lyb wręcz na PIO, mogą doprowadzić do pogorszenia sprawy, z
utratą danych włącznie, przy próbach naprawy. (stwierdzone
doświadczalnie) Której być nie powinno, bo nie było uszkodzenia... (w
najlepszym razie, puszczenie UDMA4 i wyżej po kablu 40-żyłowym, wywoła
zachowanie, jakby napęd, HDD, czy CD-ROM, właśnie totalnie padły, system
będzie meldować błąd odczytu dysku, a HDD najzwyczajniej w świecie,
zachrobocze jak na BAD-sektorze, mimo, że nic uszkodzonego nie ma.
(również stwierdzone empirycznie)
Karty i moduły pamięci - czy dobrze siedzą w gniazdach? Czy nie są zbyt
zakurzone? Można je wyjąć i nawet dość mocno przeczyścić ich styki
CZYSTĄ ścierką z mikrofibry (czyste mikrowłókno nie uszkodzi styku),
uprzednio dobrze jest styki przemyć czystym spirytem, w najgorszym razie
denaturatem, sloty na plycie ostrożnie, najwyżej delikatnie, nasączoną
(nie za mocno - musi wejść w szczelinę) spirytem chusteczka ligninową,
lekko pogmerać, można, nawet wskazane, przedmuchać. Moduly wsadzić z
powrotem, karty także.
Może się wywalać, gdy problemem staje się padające połączenie z netem...

No, sam widzisz... trudno coś konkretnie doradzić...
Zajrzyj na stronkę http://rtfm.killfile.pl/, dowiesz sie z tekstu,
dlaczego ważne jest dobre opisaie problemu.
Np. ja teraz mam troche czasu, to mogłem skreślić te "kilka" słów,
jednak nie każdy, kto by nawet chciał, dysponuje dużą ilością czasu
wolnego i nie poluje na takie pytania, tylko czyta dalej. Dlatego
szczegóły, szczegóły, szczegóły, "jak ksiedzu na spowiedzi". Ułatwi to
odpowiedź i skróci czas załątwienia problemu - nie musiałbym pisać "w
ciemno", a przecież nie napisałem nawet 1/4 możliwych powodów twoich
kłopotow...

Pobadaj dokładniej temat, opisz szczegółowiej, a wtedy z pewnością
będziemy w stanie lepiej ci pomóc.
Powodzenia.