Re: Fixmbr a Fixboot

Autor: Grzegorz Niemirowski <gnthexfiles_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 16 Mar 2009 - 16:40:22 MET

1634Racine <1634@Racine.pl> napisał(a):
> tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Master_Boot_Record , ze:
> Jeżeli uszkodzeniu ulegnie MBR to jest możliwość jego naprawy z
> wiersza poleceń:
> fdisk /mbr
> za pomocÄ… konsoli odzyskiwania:
> fixmbr
> 1.
> Rozumiem, ze naprawa MBR, to naprawa pierwszego sektora calego
> dysku,gdzie jest i bootloader, i tablica partycji.
> Ważne: co to reperuje - tablice partycji, czy obszar bootloadera?

Nadpisuje cały sektor.

> Kiedy stosowac? Przy jakiego rodzaju awariach jest to skuteczne?

Gdy nie włącza się bootloader.

> Nieszkodliwe calkowicie? (tabl. partycji nie rusza,wiem)

Rusza, i jak jest popsuta to może popsuć bardziej.

> 2.
> w zasadzie, to jaka jest roznica miedzy poleceniami fdisk /mbr i fixmbr?

Tak, że modyfikują zupełnie różne obszary dysku.

> Kiedy to, a kiedy tamto?

fixmbr naprawia MBR, fixboot naprawia kod startowy dla _danej partycji
systemowej_

> Jaka jest roznica, gdy reperujemy
> - albo z wiersza polecen (fdisk /mbr)
> - albo z konsoli (fixmbr)?

W wierszu polecenia nie ma fdisk.

> 3.
> ktore z tych polecen skutecznie dziala przy zarazeniu wirusem tej czesci
> MBR,gdzie jest obaszar bootloadera w MBR? Bo rozumiem, ze jesli juz, to
> wlasnie te czesc MBR (ale pewnie i sektor rozuchowy partycji... - wowczas
> fixboot?) zaraza wirus i ktoryms z tych polecen nalezy dzialac.

Tak. fixmbr jest do MBR, fixboot jest do partycji.

> bootloader z MBR odwoluje sie do tablicy partycji w MBR -> zdobywa
> wiedze, ktora partycja ma startowy OS -> przekazuje dzialanie do kodu
> rozruchowego (rozny od ntldr) w sektorze rozruchowym tejże partycji,
> ktory to kod uruchamia ntldr w sekt. rozr. tej partycji ,a ten -
> windowsa - tak to wyglada?

Tak.

> Czyli fixboot dziala "glebiej" niz fixmbr/fdisk, bo juz na partycji
> startowej komputera.

Można tak powiedzieć.

> Wazne:
> przy jakich awariach i w ogole kiedy dzialac fixboot?

Kiedy włącza Ci się bootloader i możesz wybrać system z menu tegoż
bootloadera ale nie możesz go odpalić.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/