wielkość klastra NTFS a wydajność

Autor: Wojtek <nick0000_at_gazeta.pl>
Data: Wed 11 Mar 2009 - 11:49:19 MET

Trochę pogooglowałem ale jakoś trudno znaleźć jasną odpowiedź.
Jaki jest wpływ wielkości klastra na wydajność dysku?
Zainstalowałem w2k na dysku 35GB, jedna partcja NTFS
System przyjął wielkość klastra na 512B.
Ten sam dysk kiedyś pracował w dużo starszym laptopie z WinXPHE i
moim zdaniem pracował szybciej. Wtedy klaster miał 4KB
Przede wszystkim widać, że komputer wolniej wstaje po hibernacji
Systemowy defrag sugeruje, że dysk nie wymaga defragmentacji
1. Czy zmiana wielkości klastra na powiedzmy 4KB wpłynie pozytywnie
na jego wydajność?
2. A jeśli tak to czy można, a może raczej czym można bezpiecznie
zmienić wielkośc klastra nie tracąc zainstalowanego systemu?

--
Wojtek