Re: Zarządzana kolejka druku na MS Windows XP HOME

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Wed 04 Feb 2009 - 23:55:33 MET

** podgik-poznan <podgik@podgik-poznan.pl> wrote:

> Mam w biurze takiego XP HOME na komputerze który jest w jednym pomieszczeniu
> z drukarką udostępnianą innym komputerom w sieci. Drukarka jest stara na LPT
> szkoda podawać typu. Udostępnienie jest przez zwykłe udostępnienie w
> drukarkach tego komputera na XP HOME.

> Takie rozwiązanie choć sprawne ma minusy: 1. Nie mogę zliczać zadań które
> wydrukowano z konkretnego komputera, wszystko jest drukowane jako gość i nie
> ma tu inspekcji 2. Nie można podłączyć tak udostępnionej drukarki jak serwera
> druku po IP, wg portu

> [...]

Z tego co wiem XP HE nie praktycznie nic poza tym co wykorzystujesz,
Professional ma np. Internet Printing Protocol (część serwerową, HE ma tylko
klienta). No tak to jest jak się do biura kupuje HE.

Możesz kupić jakiś serwer wydruku z LPT - nie będzie to duży wydatek i będzie
najlepszym wyjściem. Ew. jeżeli drukarka jest stara i ma port na kartę z
serwerem wydruku to również pewnie na komputerowym szrocie znajdziesz to na
grosze.

Bardziej hardkorowym rozwiązaniem będzie postawienie na tym kompie VMware
Server (darmowe), jakiegoś małego Linuksa z CUPS i Sambą jako gościa, dla
gościa udostępnić port LPT hosta, na gościu ustawić serwer wydruku i udostępnić
drukarkę via Samba. Takie coś da się nawet do AD podłączyć. :)

Tak by się dało i nawet jakoś by to działało - obraz systemu do takiego
zastosowania zmieści się swobodnie w 64MB RAM, operacje I/O to będzie tylko
przy ładowaniu się gościa (dyskowe - najkosztowniejsze), reszta - sieciowe i do
portu to fistaszki. W zasadzie kwestia jedynie tego, że zeżre Ci trochę RAM
(VMware +obraz Linksa - 100MB).

Tylko ja nie wiem czy opłaca się tyle zachodu za 100zł (koszt serwera wydruku)?
W sumie ja bym to zrobił w 5 minut bo mam gotowe obrazy Linuksa i ogólnie go
ogarniam...