Re: OE - dociaganie zawartosci mail [grafika]

Autor: Grzegorz Niemirowski <gnthexfiles_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 09 Jan 2009 - 12:32:40 MET

1634Racine <1634@Racine.pl> napisał(a):
> [...]
> zainspirowal mnie do tego posta - dobiera sobie grafike w postaci pewnych
> wykresow).
> Pytania o dwie powiazane ze soba sprawy, o otwieranie zalacznikow i o
> "dociaganie" tresci maila:
> 1.
> porownujac w2k pro z xp: czytam gdzies, ze xp z sp2 [co najmniej] ma
> mechanizm "izolujący" załączniki, tak, by nie mogły się one automatycznie
> uruchamiać/otwierac i zagrażać systemowi.
> PYTANIE:
> zdaje sie, ze w OE, w2k pro(+sp4+inne fixy) _nie_ma_ takiego mechanizmu

Nie ma i nie było mechanizmu ochronnego. Automatyczne otwieranie się plików
exe było spowodowane dziurą, to był bug a nie ficzer.

> Bo na przyklad:
> widac w oknie tresci maila pelny obraz wszelkich zalacznikow graficznych,
> typu dolaczane do przesylki fotki... Czyli zostaja w OE, w w2k,
> _otworzone_ (rozumiem, ze w xp+sp2 nie ma takiej samoistnej mozliwosci).
> Ale juz zalaczniki na przyklad typu *.rar - nie zostaja otworzone w
> w2k.Tak samo exe.
> Czyli jakas [szczesliwa] niekonsekwencja z OE w w2k, ze dolaczana jako
> klasyczny zalacznik grafike [jpg, gf...] ewidentnie otwiera, a
> wykonywalnych juz nie.

OE wyświetla załączniki graficzne niezależnie od wersji systemu. To zależy
od ustawień w rejestrze czyli decyzji użytkownika.
Nie mam pojęcia jak sobie wyobrażasz podgląd plików wykonywalnych i nie wiem
dlaczego Cię taka niekonsekwencja razi. Może tekstu też nie powinien
wyświetlać?

> 2.
> czytam, ze "...OE w xp z sp2 podczas pobierania poczty z serwera _nie_
> będzie pobierał elementów graficznych (opcja "pożyczona" z Outlooka
> 2003) - to z kolei ma utrudnić życie spamerom, rozsyłającym wiadomości
> z elementami graficznymi w celu sprawdzenia, czy dany adres e-mail jest
> aktywny...".
> PYTANIE:
> dobrze rozumiem, ze w2k pro _nie_ daje takiej ochrony i zawsze tresc
> graficzna jest dociagana/uzupelniana w OE?

AFAIK tak jest. Opcja ta została wprowadzona przez SP2 dla XP. Ale przecież
możesz to sobie sprawdzić, zajrzyć do Opcji, zakładka Zabezpieczenia i
sprawdź, czy masz opcję Zablokuj obrazy....

> 3.
> Prosze konkretnie (bowiem najogolniej rozumiem):
> - jaki rodzaj tresci OE (w w2k) dociaga z netu do listu?

Każdy, ktrórego nie ma w mailu a do którego są odwołania w kodzie HTML
maila. Brane są tu jednak pod uwagę ustawienia bezpieczeństwa, więc np.
kontrolki ActiveX, np. Flash mogą nie działać.

> - ktore z tych tresci i w jaki sposob sa _zagrozeniem_ ?
> (dociaganie z netu do maila pewnych tresci blokowac mozna jedna regula
> firewalla, z pewnych wzgledow wylaczylem u kogos firewall w pc na
> krotko i wowczas od razu zauwazylem to uzupelnianie tresci listow, stad
> post moj)

Sam przecież to wkleiłeś wcześniej. Dzięki dociągnięciu nadawca jest
informowany o fakcie otworzenia maila. Samo w sobie nie jest to zagrożeniem,
zależy jak podchodzisz do kwestii prywatności. Generalnie taki mail w HTMLu,
który coś dociąga to prawie to samo jakby ktoś Ci wysłał linka i byś
otworzył stronę w przeglądarce.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/