Re: Vista plus Xp - pytam o partycje i przywracanie Visty

Autor: pablo <gawell.WYTNIJ_at_gazeta.pl>
Data: Wed 17 Sep 2008 - 13:02:57 MET DST

Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> napisał(a):

> W skrócie, zakładając przypadek
> uproszczony: same partycje podstawowe, jeden dysk - literka C zawsze
> przypadnie partycji oznaczonej jako aktywna, zaś literka D i kolejne -
> partycjom odczytywanym kolejno z tabeli partycji w kolejności wpisów (a
> nie w kolejności fizycznego położenia na dysku).

Witam
Dzieki za odpowiedź - niestety nie mogłem wcześniej, a i dostęp do netu mam
ograniczony. A to powyżej to dla mnie bardzo istotna informacja. Jak rozumiem
mogę np. BootitNG przestawiać kolejność wpisów partycji w MBR, a tym samym
sprawić, żeby określona partycja miała określoną literkę w systemie bez
używania diskmgmt.msc.

> Ja bym to zrobił tak: podzieliłbym partycję na dwie części pozostawiając
> jako aktywną część z Vistą.

To nie trzeba ustawić tuż przed instalacją jako aktywnej tej partycji, na
którą chciałbym zainstalować XP?!

> Na drugiej z nich zainstalowałbym XP.
> Naprawiłbym nadpisanego boootmanagera poprzez naprawę systemu z płytki
> instalacyjnej Visty; powinno się wówczas pojawić menu startowe z wyborem
> dwóch systemów. Gdyby go nie było, to zawsze można dopisać drugi system
> przy pomocy programiku EasyBCD albo VistaBootPro.

Tu - przynajmniej teoretycznie - wiem co zrobić :)

> A tak BTW to na Twoim miejscu darowałbym sobie XP-ka. W ostateczności
> posadziłbym go na wirtualnej maszynie Microsoft Virtual PC. Vista jest
> dobrym systemem i mało jest rzeczywistych powodów, dla których trzeba z
> niego zrezygnować. Chyba tylko zbyt słaba konfiguracja PC, bardzo
> specyficzne aplikacje lub brak sterowników do posiadanego sprzętu mógłby
> ją wykluczać.

To może być genialne rozwiązanie, bo chodzi mi właściwie o jeden program pod
Vistą nie chodzący, ale...To jest laptop i jak na razie ciężko mi znaleźć
stery pod XP(trochę już znalazłem i nadal zbieram)
Właśnie poczytałem coś o Virtual PC i wychodzi że może się nie instalować bo
ja mam do czynienia z Vistą Home Premium, której chyba VPC nie obsługuje. Ale
za to odpada jak rozumiem problem sterownikow pod XP do tego laptopa. Poza tym
RAM: jednocześnie dla Visty i Xp na VPC, a program na którym mojej koleżance
zależy ( bo to dla niej) mam coś z 3D - więc te 2Gb RAM na laptopie mogą nie
wystarczyć. ALe spróbuję

> To zależy od rozwiązania* przyjętego przez producenta Twojego sprzętu,
> ale z reguły, nie.

> Nie, nie ma, ponieważ sterownik ntfs w XP nie jest przystosowany do
> obsługi nowego mechanizmu shadow copy stosowanego w Viście.

To czegoś nie rozumiem - skoro sterownik Xp nie jest przystosowany, to jak
może cokolwiek kasować Viscie?
Chyba że tak: instaluję Xp obok Visty, w pierwszym uruchomieniu XP kasuje
punkty Visty; zastosowuję rozwiązanie ze strony MS i XP już więcej tego nie
robi, ale za to nie mam dostępu do partycji Visty?

> y?
>
> Moim zdaniem, nie zrobi. Na partycji recovery* nie powinno być żadnych
> punktów przywracania, bo z założenia ta partycja jest przeznaczona
> wyłącznie do odczytu i nie są na niej zapisywane żadne nowe pliki.
> Możesz to sprawdzić poleceniem "vssadmin list volume".

sprawdzę
> *mam tu na myśli partycję założoną przez producenta sprzętu, a nie
> partycję przeznaczoną pod "Complete PC Backup" Visty.

Nie znam 'pochodzenia' tej partycji...W manualu do laptopa nic o niej nie ma,
a w Viscie nie widzę aplikacji wymienianej w manualu: "Gateway Recovery
Center"...Partycja ma ok. 10Gb, zajęte ponad 5. Jak najpewniej sprawdzić, czy
jest to partycja Visty czy producenta?
Dziękuję jeszcze raz, Pańskia odpowiedź już teraz bardzo mi się przysłużyła.
Pozdrawiam