Re: Vista plus Xp - pytam o partycje i przywracanie Visty

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 13 Sep 2008 - 14:41:43 MET DST

Dnia Sat, 13 Sep 2008 10:52:57 +0000 (UTC), pablo napisał(a):

> Witam
> Dziekuję za odpowiedź. Okazało się że partycja Recovery jest pierwszą
> partycją(a w systemie literka d:), a Visty jest drugą w MBR.
> Jeśli podzielę partycję Visty i na nowej (3-ciej w kolejnosci podstawowej w
> MBR) postawię Xp, to jak będą wyglądały oznaczenia partycji w obu systemach?
> W viscie byłoby: Vista-c:, Xp-d:, recovery-E:? A jeśli tak, to nie
> przeszkadza,że recovery znajdzie się na E:?
> W XP: Xp-c:, recovery- d:, Vista-e:? Dobrze kombinuję?

Literki przydzielane są przez każdy system według określonego algorytmu,
ale tak naprawdę nie mają one żadnego znaczenia. To znaczy, system
będzie poprawnie działał także i po zmianie tych literek na inne, co
jest oczywiście możliwe np. spod diskmgmt.msc. Jedyny problem polega na
jednoczesnym wykonaniu zmiany literek zapisanych w rozmaitych skrótach
do aplikacji, w rejestrze i w plikach konfiguracyjnych. No ale tu już
wybiegamy za bardzo w inne tematy. W skrócie, zakładając przypadek
uproszczony: same partycje podstawowe, jeden dysk - literka C zawsze
przypadnie partycji oznaczonej jako aktywna, zaś literka D i kolejne -
partycjom odczytywanym kolejno z tabeli partycji w kolejności wpisów (a
nie w kolejności fizycznego położenia na dysku).

Ja bym to zrobił tak: podzieliłbym partycję na dwie części pozostawiając
jako aktywną część z Vistą. Na drugiej z nich zainstalowałbym XP.
Naprawiłbym nadpisanego boootmanagera poprzez naprawę systemu z płytki
instalacyjnej Visty; powinno się wówczas pojawić menu startowe z wyborem
dwóch systemów. Gdyby go nie było, to zawsze można dopisać drugi system
przy pomocy programiku EasyBCD albo VistaBootPro.

A tak BTW to na Twoim miejscu darowałbym sobie XP-ka. W ostateczności
posadziłbym go na wirtualnej maszynie Microsoft Virtual PC. Vista jest
dobrym systemem i mało jest rzeczywistych powodów, dla których trzeba z
niego zrezygnować. Chyba tylko zbyt słaba konfiguracja PC, bardzo
specyficzne aplikacje lub brak sterowników do posiadanego sprzętu mógłby
ją wykluczać.

> Chodzi mi o rzecz najważniejszą: czy funkcjonalność partycji recovery w Viscie
> wiąże się z tym jaką literką jest oznaczona w systemie(czy musi być to w tym
> przypadku d:, tak jak na początku?)

To zależy od rozwiązania* przyjętego przez producenta Twojego sprzętu,
ale z reguły, nie.

> W artykule MS o kasowaniu punktów przywracania Visty przez XP, jest uwaga, że
> stosując rozwiązanie zapobiegające temu nie ma się dostępu do partycji Visty z
> poziomu Xp - tak to zrozumiałem. Czy nie ma na to sposobu?

Nie, nie ma, ponieważ sterownik ntfs w XP nie jest przystosowany do
obsługi nowego mechanizmu shadow copy stosowanego w Viście.

> Czy po pierwszym uruchomieniu Xp, nie zrobi on nic złego tej partycji recovery?

Moim zdaniem, nie zrobi. Na partycji recovery* nie powinno być żadnych
punktów przywracania, bo z założenia ta partycja jest przeznaczona
wyłącznie do odczytu i nie są na niej zapisywane żadne nowe pliki.
Możesz to sprawdzić poleceniem "vssadmin list volume".

*mam tu na myśli partycję założoną przez producenta sprzętu, a nie
partycję przeznaczoną pod "Complete PC Backup" Visty.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/