Excel wiesza cały komputer :)

Autor: Jacek Kalinski <jacek_kal_at_go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
Data: Tue 08 Jul 2008 - 13:17:35 MET DST

Hej,

Przez ładnych kilkanaście miesięcy woziłem się z zawieszaniem się
komputera na jednym dokumencie excela - zawsze tym samym! ;)
Nic nie pomagało:
- ani Excel 2000 ani Excel 2003 (z SP i bez nich)
- memtest
- prime95 (do sprawdzenia czy procesor się "nie myli")
- czyszczenie wnętrza komputera
- smarowanie wentylatorów, ponowne nakładanie pasty
- naprawa dokumentu
- zapisywanie go w innych formatach... etc.

Memtest i prime leciały łącznie dosłownie przez kilkanaście dni
(w sumie kilkaset godzin: może 500-600?) i nic nie znalazły.

W końcu uznałem, że to coś w konfiguracji jest nie tak, czyli:
- wyczyszczenie profilu usera (założenie od nowa)
- przeinstalowanie XP (+ wszystkie aktualizacje)
Nie pomogło.

Ponieważ miałem drugi identyczny komputer, zamieniłem całość, zostawiając
tylko dyski. Ponieważ zawieszenia miały charakter czysto losowy (albo
kilka razy dziennie, albo raz na miesiąc), dlatego ucieszyłem się, że
problem ustąpił.
Chodziło to przez kolejne miesiące dopóki... osoba na tym drugim komputerze
nie zaczęła korzystać z tego samego dokumentu! I znowu te same objawy,
czyli zawieszenia komputera podczas edycji banalnie prostego (jak cep) ;)
arkusza.

Czyli wiem, że problem leży w fizycznym sprzęcie (innym niż dysk).
Zawsze to coś :)
Więc dawaj sprawdzać kolejno wszystkie podzespoły:
- wyjąłem wszelkie karty PCI (grafika i sieciówka zintegrowane), dalej
to samo (zwisy),
- zamieniłem w bliźniaczych komputerach pamięci - to samo,
- zamieniłem procesory... fuck - problemy przeniosły się na drugi
komputer. Czyli wina procesora.

Oba procki są identyczne: Duron 1300 (kupowane tego samego dnia).
Poza tym jednym felernym arkuszem, oba komputery działają 24/7/365
i tak przez około 4-5 lat. Nigdy na niczym innym się nie zawiesiły,
nie było z nimi żadnego problemu.

Kilka słów o arkuszu:
- ma około 20 kolumn (od A do T)
- od 20 do 300 wierszy (sukcesywnie dopisywanych)
- ustawiony autofiltr na nagłówku
- dopisywane są dane wierszami (brak jakichkolwiek formuł)
Czyli prostszego arkusza chyba się nie da zrobić.
Zawieszenie pojawia się przy przechodzeniu z jednej komórki do sąsiedniej.
Niezależnie czy jest to strzałką w prawo, czy myszką.

Pomijam fakt, że gdyby komputer był na gwarancji i poszedłbym do sprzedawcy
tłumacząc, że komputer wiesza się przy edycji 1 (i tylko jednego) dokumentu
excelowego, normalnie wyśmiałby mnie i zaproponował przeinstalowanie office
lub windowsa. Sam procesor też jest sprawny (chodził i chodzi tyle czasu na
innych aplikacjach i nie stwarzał jakichkolwiek problemów). Microsoft także
nie uznałby winy aplikacji, bo ich sugestia aby zmienić sprzęt zakończyłaby
się sukcesem. Jednak ja mam 99.999% pewność, że przyczyną jest sam Excel.

Procesor już wymieniłem na inny egzemplarz (duron 1200, co "kurzył" się
w szafie i jest już ok), ale czy macie pomysł o co mogło chodzić? Na czym
polegał błąd aplikacji?

Jacek