Vista - jakie rozsadne wymagania sprzetowe. Jak jest z oprogramowaniem/sterownikami na wersji 64bit? [dlugie]

Autor: Rafal M <rafal.markiewicz_at_gmail.com>
Data: Sun 22 Jun 2008 - 01:16:11 MET DST

Witam

Jaki sprzet trzeba miec do rozsadnej pracy na Viscie Home Premium
(chyba wersji 64bit)?

Aktualnie mam c2d 1.86 Ghz, 1 GB ram (tutaj pewnie trzeba bedzie
dokupic), karte graficzna na chipsecie 7600GS (dokladnie Gigabyte GV-
NX76G256D-RH), plyta glowna Gigabyte GA-965G-DS3 (czy tutaj wykryje mi
karte dzwiekowa z plyty dzialajaca w DD5.1)?

Czy na tej konfiguracji (zakladajac dodatkowy 1GB ram, moze 2) da się
na Viscie _normalnie (bez stresowo)_ pracowac? W sensie przy podobnym
komforcie jak na XP?

Z tego co czytam to Vista do samego plynnego wyswietlania okienek
potrzebuje dobrej karty graficznej ;) - zeby nie bylo tak, ze teraz
moge spokojnie na PCecie obejrzec film 1080p, a po zakupie Visty
obejde sie smakiem ;)
Moja karta graficzna w ogole da rade?

Czy ten juz legendarny spadek wydajnosci w grach tyczy sie tylko ramu
(Vista zajmuj wiecej), na obnizenie pracy procka i karty graficznej
nie ma to wplywu?

Moze sie ktos orientuje, bo infolinia MS i tak jest czynna od
poniedzialku, czy majac Viste Home Premium OEM mozna zrobic w razie
czego downgrade do XP?

Teraz takie pytanie do osob uzywajacych Visty w wersji 64bit na
codzien:

Jak wyglada sprawa z oprogramowaniem/sterownikami?

Jak wygladaja sterowniki do starszego sprzetu typu:
drukarka Canon i250
skaner Epson V10

Jak dziala tutaj wspolpraca z telefonami komorkowymi? Nie ma jakis
problemow?

Jak jest z oprogramowaniem, ktore wspolpracuje z Vista, ale producent
nie podaje czy chodzi o wersje 32 czy 64bit?

Jesli ktos moze sie wypowiedziec jak na Viscie 64bit chodzi
oprogramowanie z ktorego jestem przyzwyczajony korzystac:

- OpenOffice.ux.pl - tutaj wg producenta pracuje z Vista, ale czy z
64bit?
- IrfanView - jak wyzej
- Ccleaner - jak wyzej
- czy dziala _bez problemu_ codeck pack K-lite (znowu info ze dziala
na Vista ale bez podania czy 64bit tez)
- co z TrueCryptem?
- Nero - mam dosyc stara wersje OEM dolaczona do DVD-RW
- Konnekt moze dziala?:)
- GIMP - znowu dziala na Viscie, tylko pytanie czy na 64bit?
- X-lite - na stronie domowej pisze ze dziala na Win 2000/XP - da sie
go odpalic na Viscie 64bit?
- Paint.NET - pojdzie na 64bitach?
- mam licencje (kupiona ze skanerem) na dostc starego Abby FineReader
6.0 - pojdzie to bez problemu na Viscie 64bit, bo placic ponad $200 za
nowa wersje to mi sie nie usmiecha ;-)?

Jak w ogole Vista sobie radzi z oprogramowaniem/grami dzialajacym na
XP 32bity?

Ile gdzies potrzebuje Vista 64 na partycje systemowa (ile jest na
poczatku a ile po przyroscie (bo czytalem ze sie rozrasta po
zainstalowaniu do pewnego momentu)? BTW tam jest formatem zapisu NTFS
czy cos nowego?

Jak dlugo Vista mocno kreci HDD (tez swiezo po instalacji podobno
mocno dyskami kreci).

Jak jest z wykrywaniem podzespolow typu dyski SATA2 (z czym XP ma
problem przy instalacji)?

A i jak z tym legendarnym SpyMode?:> Typu wysylanie raportow do MS o
stanie sprzetowym i liscie programow ;-)
NSA ma jakies backdoory?:> hihi

Jak myslicie, czy na podanym konfigu PCeta da sie naprawde swobodnie
korzystac z Visty 64bit?

Ile gdzies wydajnosci strace (jesli w ogole) w stosunku do XP (chodzi
o wydajnosc w samej pracy w systemie, oprogramowaniu, grach)?

To ze teraz moja karta graficzna nie obsluguje DirectX 10 nie bedzie
stanowic problemu (DirectX 9.0c jest dolaczony do Visty)?

Kolejna sprawa nie mniej wazna - jak beda chodzic na Viscie 64bit gry
klasyki (w ktore gram, bo bija grywalnoscia na glowe wspolczesne
gnioty) - Total Annihillation z 1997r, TransportTycoon Deluxe, Theme
Hospital (wersja z 1997r.)?

Jak jest z bledami w Viscie - poprawione juz sa te najbardziej
irytujace? Z tego co slyszalem byly problemy z iloscia polaczen (???)
- w sensie internet wolno chodzil, czy wolne kopiowanie plikow z HDD
na HDD czy z partycji na partycje.

Kolejna sprawa - na jedny HDD mam zainstalowane Ubuntu - nie bedzie z
tego powodu jakis problemow? Co w ogole Vista zrobi z GRUBem przy
instalacji?

Uff, ale wypracowanie wyklepalem ;) Sorka ze tak dlugo, ale mysle ze
zapytalem juz chyba o wszystko w jednym watku :)

Pozdrawiam
Rafal