Re: FAT 32 - rozmiar klastra

Autor: Osadnik <osadnik.www_at_wp.pl>
Data: Fri 01 Feb 2008 - 07:04:17 MET

...piiit... pisze:

> Czy jest jakaś zależność pomiędzy rozmiarem jednostki alokacji (CLUSTRA)
> w FAT32 a szybkością zapisu/odczytu z dysku twardego/karty pamięci itp.?
> Czyli np. im mniejszy cluster tym wolniejszy odczyt lub na odwrót?

Zależy co odczytujesz, jak będą to miliony plików tekstowych to
wydajniej będziesz miec mały klaster. Jak będą to kilkugigowe pliki
video to im większy klaster tym lepiej. pisząc wydajnie mam na myśli
fragmentacją danych. Im większy klaster tym mniejsza fragmentacja danych
ale za to większa zajętość.

> Jak to właściwie jest?
> Mam np. dwie partycje na pierwszej partycji C: rozmiar clustra ustawiony
> na 2KB (partycja 10GB FAT32), a druga rozmiar clustra 32KB (FAT32
> 102GB). Która partycja jest szybsza?

Pierwsza, bo bliżej początku dysku.
Czym zrobiłeś ta 102GB Fat32? Bo to ponad normatywny standard i to
nieźle. Nie możesz tego na NTFS lub ext3 przerobić?

> Na której lepiej trzymać np. temporary internet files?

Nie ma znaczenia, ale nie tej systemowej.

> A może szybszy jest np. FAT16?

Nie ma znaczenia ale fat16 ma ograniczenie do 2GB.

> Kiedyś czytałem że najlepiej trzymać pamięć wirtualną na FAT16 ze
> względu na szybkość.

Tak kiedyś ja pisałem, ale to nie ma sensu. Plik wymiany jest jednym
dużym klockiem wiec i mu fragmentacja nie straszna.