Re: Przełączanie sieci

Autor: Arkadiusz 'Black Fox' Artyszuk <blackfox_at_x-privat.org>
Data: Sat 15 Dec 2007 - 14:44:54 MET

Osadnik wrote:

> Czy jest możliwości przełączania automatycznego źródła sieci?
> To ma być w taki sposób że:
> Jeśli mój komputer jest włączony to ma iść cały ruch przez niego (mam
> dwie karty sieciowe) jeśli nie) to niech idzie dowolnie.

Jesteś pewien, że będziesz w stanie zbalansować prawidłowo ten ruch?

> Mój komputer by dzielił łącze tak by zostawać mi największy kawałek a
> reszta domowników dostawa tyle ile potrzeba. bo w tej chwili jest tak ze
> jeden z domowników nie może obyć sie bez YT czy innych pożeraczy łącza i
> szlag mnie trafia, czy to podczas czytania grup, zy podczas pobierania
> dużego filmu od znajomego. (własnych filmów).

Jeśli jesteś adminem tej sieci i możesz administrować routerem to lepiej
zacznij "wychowywać" użytkownika. Jak nie trafiają do niego prośby to
możesz na routerze właśnie odciąć go na jakiś czas. Brutalne ale czasem z
niektórymi tak trzeba. ;) Niektóre urządzenia pozwalają na ograniczenia
planowane w określonych dniach i godzinach dla niektórych usług. Sporo
zależy od tego czym dysponujesz.

> Jak to zrobić? z pozycji pozostałych komputerów? Że mają sie łączyć z
> moim jeśli nie to z innym? ale Jak to zrobić tak by tego nie zauważyli.
> I co zrobić jeśli ja sie włączę do sieci? Przecież oni będą mieć link
> bezpośredni z routerem.

Sam widzisz, że to dość skomplikowane. Pierwsza sprawa, żeby coś takiego
miało sens to musisz mieć uprawnienia administracyjne na wszystkich
komputerach tej sieci - a przynajmniej na tych, których ruch chcesz
przekierowywać. Ty wprowadzasz zmiany i nikt inny nie ma prawa na nie
wpływać. Użytkownicy tych komputerów nie mogą natomiast mieć uprawnień
administratorów. Cała sztuka polega na tym aby w odpowiedni sposób
podmienić adres bramy dla tych hostów. Można to zrobić AFAIK odpowiednim
skryptem z netsh. Druga sprawa to detekcja tego czy dany host/brama jest
obecny w sieci. To można by realizować okresowym żądaniem echa od danego
hosta. Jeśli ping na Twój adres odpowiada uruchamiany jest skrypt
zmieniający bramę i ustawia ją na Twój host. Jeśli odpowiedzi brak to
skrypt ustawia bramę na adres routera. Skrypty muszą działać z
uprawnieniami administratora. To oczywiście tyle teorii. W praktyce
pojawią się jeszcze zapewne dodatkowe ograniczenia narzucane np. przez
adresację sieci i oprogramowanie używane do podziału oraz zbalansowania
ruchu.

--
Regards
Arkadiusz 'Black Fox' Artyszuk