Re: XP który się nie uruchamia...

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Fri 29 Jun 2007 - 09:54:07 MET DST

Dnia Thu, 28 Jun 2007 22:23:01 +0000 (UTC), gawel napisał(a):

> Instalacja naprawcza chyba nie wchodzi w grę - dopóki nie zdobędę
> instalki do XPProf. Z pozostałych rad skorzystam - dzięki. Rzecz w tym że
> ten komputer kiedyś był przyłączony do netu, pewnie nawet w jakiejś sieci
> - mógł coś "złapać".Poszukam.

Bardzo słusznie. Od tego zacznij.

> Jak się uruchamia, jest ekran "zapraszamy" i ikonka użytkownika - nie
> wpisuje żadnego hasła. W panelu sterowania nie można wejść w 'Konta
> użytkowników' - klikam, klikam i nic.

Zapewne masz problem z uruchamianiem plików msc (zarządzanie
użytkownikami - plik \Windows\syste32\lusrmgr.msc).
Spróbuj wykonać polecenie control userpasswords2.

> Nie wiem jako kto ona się loguje -
> admin czy user - żadnego hasła w każdym razie nie kojarzy.
> Muszę trochę poczytać o kontach, bo jak na razie jestem w lesie. W
> zasadzie teraz chodzi tylko o to, żeby dodać polską klawiaturę i żeby
> 'trzymał' ustawienia.

Hmmm z użytkownikami da się zrobić niemal wszystko korzystając jedynie z
wiersza poleceń i polecenia net. Na przykład listing użytkowników - net
users lub net users nazwa_usera. Wylistowanie administratorów systemu -
net localgroup Administrators (w polskiej wersji chyba Administratorzy,
sprawdź to poleceniem net localgroup). Założenie nowego konta - net user
nazwa_usera hasło /ADD. Przypisanie go do grupy administratorów - net
localgroup administrators nazwa_usera /add. Zmiana hasła - net users
nazwa_usera hasło. I tak dalej.

> Czułem, że to bzdura - ale mogłbym przysiądz, że przeczytałem to w jakimś
> readme microsoftu

Tam była pewnie mowa o ograniczeniu wbudowanym w systemowe narzędzie
tworzące partycje FAT32 do 32 GB. Większe można zakładać już tylko w
NTFS. Można oczywiście skorzystać z 3rd party narzędzi, które nie mają
takich ograniczeń, system potrafi obsłużyć partycje FAT32 dowolnej
wielkości.

> Nie chciałbym nadużywać Twojej cierpliwości, ale pozwolę sobie jeszcze
> zapytać:
>
> 1 sprawdzałem, mam tam dwie partycje podstawowe(1 aktywna z
> niedziałającym w98, 2 z XP) i jedną logiczną - czy można połączyć te dwie
> podstawowe w jedną bez utraty danych? Wiem, ryzko zawsze istnieje, ale
> teoretycznie?

Jeśli obie są FAT32, to można. Tylko rób to spod DOS-a (patrz wczorajszy
wątek Partition Magic - problem z partycją / danymi). Oczywiście musisz
się liczyć z tym, że ten XP przestanie działać - teraz stoi zapewne na
literce D, a po zmianie będzie stał na C. Poza tym trzeba by jeszcze
przeedytować ścieżki w Boot.ini.

> 2 Czy Xp może być zainstalowany na partycji logicznej - wtedy pliki
> 'startowe' byłyby na jedynej podstawowej? Ewentualnie na podstawowej
> jakiś inny system - może i XP.

Jak najbardziej tak / tak.

A tak na marginesie - jeśli przymierzasz się do ponownej instalacji
systemu, to przemyśl całkowite usunięcie Windows 98. Wtedy zostałaby
jedna partycja podstawowa pod system XP i jedna logiczna lub podstawowa
(lepiej) pod instalki i kopie zapasowe, a także ewentualnie pod obraz
partycji C:. Proponuję też zrezygnować z FAT32. Będzie bezpieczniej, no
i z zapisem dużych plików > 2 GB też nie będzie problemów.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/