Re: VISTA ślepa - RAID 0

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 26 May 2007 - 12:17:14 MET DST

Dnia 26 May 2007 02:25:05 -0700, vector napisał(a):

> raid jest na dynamicznych wolumenach. Ale skoro podstawowe nie wpłyną
> na jego pracę to mogę tak zrobić. Dane tego raida są na taśmach DV ;-)
>
> Ale mam inny poważniejszy problem. MBR ;-)

No ładnie - już chciałem jechać cieszyć się słońcem i wodą, a Ty mi tu
kolejne zagadki stawiasz :-).

> [...]
> wszystkie dyski poza tym jednym jedynym na którym ma być Vista i MBR.
> Postawiłem system od nowa, etc. Podpiałem uprzednio odpięte dyski -
> RAID 0 + DISK 1. I co się okazało? DISK 1 znów został sformatowany,
> więc odpaliłem instalator XP i wywaliłem partycję na DISK 1 - jak się
> okazało z MBR, ponieważ Vista go sobie znów tam przeniosła.... ;-) No
> i teraz maszyna znów nie startuje, a system postawiony, skonfigurowany
> i zaktualizowany. Instalator Visty można odpalić z linii komend. Co -
> jak - zrobić aby odzyskać MBR tam gdzie powinien być czyli na DISK 2?

Na początek uściślijmy: chodzi nie o MBR, a o bootmanager Visty, na
który składa się: kod zapisywany do sektora MBR na dysku twardym, kod
zapisywany do bootsektora partycji z Vistą, plik bootmgr oraz katalog
Boot z zawartością.

Instalator Visty zapisuje tego bootmanagera na partycji aktywnej
pierwszego dysku twardego. To, który dysk jest tym pierwszym, określane
jest na podstawie odczytu kolejności napędów z BIOS-u płyty głównej.
Najczęstszym powodem "pomyłek" w instalowaniu bootmanagera jest właśnie
niestety sam BIOS. Dość często niepoprawnie wskazuje on kolejność
napędów, zwłaszcza gdy obok zwykłych dysków występują np. dyski SATA.

Najczęstszym sposobem radzenia sobie z takim "złym" BIOS-em jest
instalacja systemu z odpiętymi wszystkimi napędami poza systemowym.
Niestety, może się zdarzyć, że po ponownym podpięciu pozostałych dysków
BIOS będzie usiłował uruchamiać system z niewłaściwego napędu i nic nie
pomoże to, że w jego ustawieniach wskażemy ten właściwy. Może być też i
tak, że BIOS poprawnie przystąpi do ładowania kodu z MBR naszego dysku,
ale bootmanager Windows stwierdzi, że zmieniła się kolejność napędów i
będzie szukał systemu na niewłaściwym dysku. W przypadku Visty ta
ostatnia sytuacja raczej się nie powinna zdarzyć, gdyż bootmanager Visty
identyfikuje dyski na podstawie ich unikalnych oznaczeń GUID.

Myślę, że teraz już nie powinieneś mieć problemów z rozgryzieniem treści
poniższych linków i że dalej sobie poradzisz. Dodam tylko, że istnieje
możliwość zmiany zachowania bootmanagera Visty tak, że będzie on
startował system z tej partycji, na której sam siedzi, bez badania GUID.
Jest to opisane tutaj: http://www.multibooters.co.uk/cloning.html .

Ja na Twoim miejscu odpiąłbym teraz pozostałe dyski, przeprowadził
naprawę Visty z płytki DVD, i dopiero mając działający poprawnie system
kombinował dalej, jak zmusić BIOS do uruchamiania tego systemu także po
podpięciu pozostałych napędów. Jeśli się to w żaden sposób nie uda, no
to trzeba będzie zainstalować w MBR innego dysku - takiego, z którego
bootowaniem BIOS nie ma problemów - jakiegoś innego bootmanagera i
dopiero w menu tego bootmanagera wybierać ładowanie systemu z dysku z
Vistą. Można do tego wykorzystać także i tego viścianego bootmanagera,
który się wg Ciebie niewłaściwie zainstalował. W linkach znajdziesz
opis, w jaki sposób go przekonfigurować tak, żeby uruchamiał system
posadzony na całkiem innym dysku.

A tu obiecane linki:
http://support.microsoft.com/kb/927392/
http://support.microsoft.com/kb/934540/