Re: Limit pamieci w XP i SWAP

Autor: Robert Winkler <winkel_at_NOSPAMpoczta.fm>
Data: Mon 02 Apr 2007 - 23:05:28 MET DST

> Jeżeli dobrze zrozumiałem mechanizm zarządzania pamięcią WinXP 32bit nie
> jest w stanie obsłużyć więcej jak 4GB pamięci. Gdzieś w archiwach
> wyczytałem, że ~1GB pamięci wirtualnej jest zarezerwowany na obługę
> przerwań i sprzętu i stąd bierze się ograniczenie w dzisiejszych płytach
> głównych na max 3GB RAM pod tym OSem.
>
> Teraz czy dobrze zrozumiałem skutek.
>
> Jeżeli będę miał te 3GB RAMu to czy plik stronicowania będzie całkowicie
> zbędny? Windows i nie wykorzysta 3GB RAM + 3GB swap? O to chodzi? ;-)

Limitem pamięci wirtualnej w 32-bitowym XP'ku
jest tylko wolne miejse na dysku na którym jest swap-file.
(Sam uruchamioalem na komputerze dla testów programy
rezerwujące dla siebie jednocześnie sumarycznie
kilkanaście GB wirtualnej pamięci operacyjnej
po ok.3 GB dla każdego z programów)

4GB to limit wirtualnej przestrzeni adresowej dla jednej aplikacji
z czego 2GB to pamieć programu użytkownika
a pozostale 2 GB to współdzielona przestrzeń adresowa systemu operacyjnego.
(przydział ten mozna zmienić za pomocą opcji w pliku boot.ini)

Limit 3GB w produkowanych płytach wynika tylko
fizycznych ograniczeń konstrukcji
linii sygnałowych magistral danych i adresowych
w płytach wykorzystających pamięci typu DDR.
Zastosowanane w tańszych modelach płyt rozwiązania
powodują że dodanie 4 gniazda skutkowałoby
powstaniem zbyt wielu zakłuceń w przesyłanych danych.
Po szczególy odsyłam do podstaw elektrotechniki,
zagadnienie: Zjawiska falowe w linie długie.

Może ktoś jeszcze pamieta jak działał stosowany
w latach 80 i początku 90 koncentyczny Ethernet.
300 metrowy segment sieci zakończony był z oby stron terminatorami,
zawierającymi rezystor zwierający ekran z przewodem synałowym.
Terminatory na końcach linii zmniejszały właśnie
negatywny wpływ zjawisk falowych.

Przy stosowanych obecnie w przypadku magistrali pamięci
czestotliwościach pracy, linie długie
pojawiają sie już przy odległościach
liczacych kilkanaście centymetrów.
Produceni mieli więc do wyboru
dodać 4 slot i wymusić stosowanie dedykowanych pamieci
zawierających własne terminatory oporowe dla wszyskich linii sygnałowych
albo umieszczać na płytach 3 sloty i jeden wspólny blok terminatorów.
Ekonomia zwyciężyła i stąd limit 3GB.

Zmiana specyfikacji pamieci wprowadzona w DDR2 sposodowała
iż pierwsze z rozwiązań, stosowane dotychczas w konstrukach serwerowych,
zostało zaadaptowane także dla płyt desktopowych.
Dlatego dziś produkowane płyty pozwalają na montaż
nawet 16GB pamięci RAM
(zwiększyła się też maksymalna pojemność pojedyńczego modułu pamieci)

--
Robert Winkler