Re: Ofiara Visty, czyli poszukiwania PM'a dla partycji dynamicznych ? ; )

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Thu 22 Feb 2007 - 17:45:38 MET

Michal Kawecki wrote:
> "Rafał Łukawski" <rafalweb@lukawski.pl> wrote in message
> [...]
>
> No to jestem pod wrażeniem. Zdradzisz nazwę programu, który pozwolił na
> podmontowanie dysków *dynamicznych*? Bo to był RAID software'owy, nie
> sprzętowy, prawda?

Tak - softwareowy. Powyższe dało się zrobić bez włączonej obsługi
partycji dynamicznych pod linuxem. O ile dobrze pamiętam systemy MS do
standartowej tablicy partycji przy partycjach dynamicznych wpisują jedną
dużą aby przypadkiem jakiś program nie stwierdził, iż dysk jest pusty. W
przypadku jednej dużej dynamicznej na całym dysku pokryciez grubsza było
1:1. Dzięki temu kolejne partycje dynamiczne widoczne były jako
sda1,sdb1 itd.

Mdadm - standartowy raid softwareowy pod linuxem + odpowiednie parametry
dla stripe windowsowego ( z pamieci: chunk-size 64k, bez superbloku).
Przy stripe wielkość block-device (partycji) nie jest tak ważna, system
może nawet raportować większą, byle nie mniejszą.

Przy zestawieniu linearnym, wielkośc block-device jest dość kluczowa -
przy jakiejkolwiek niezgodności odczyty z kolejnych dysków będą
sfałszowane, co praktycznie uniemożliwia podmontowanie takiego raidu.

Jak wspomniałem Linux teoretycznie obsługuje partycje dynamiczne, jednak
nie przerabiałem tego do końca, samo włączenie tej opcji w kernelu
powoduje sypanie błędami przy rozpoznawaniu dysków i ich zawartości.

> [...]
>
> Tego nie wiem.
>
> Pytanie - czy wolumin na tamtym dołączonym dysku nie był czasem
> wcześniej zwykłą partycją? Bo jeśli tak to to jest wyjaśnieniem Twoich
> problemów.

Nie bardzo rozumiem zależności. Windowsy wymagają konwersji dysku na
tzw. dynamiczny (czyli dynamiczna tablica/baza partycji) przed
dołączeniem go do istniejącego volumenu. Dysk był w całości wyczyszczony
(z partycji) i tak przerobiony na postać dynamiczną.

Rozszerzyłem volumen - system założył dużą partycje na dysku oznaczonym
jako dynamiczny, po czym (po zwolnieniu miejsca) próbowałem volumen
zmniejszyć aby zwolnić dysk... no i powstały problemy, o których tu mowa.

pozdrawiam

--
Rafał Łukawski
http://rafal.lukawski.pl/