Re: Jak ukryć dysk przed windowsem XP?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 14 Feb 2007 - 10:44:04 MET

"Miroo" <miroo75@REMOVEIT.o2.pl> wrote in message
news:equdus$28j$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości

> No to kaszana :( bo chyba w drugą stronę nie może być. Win XP też musi
> być na C.

Ależ będzie.

> Jak zainstalować to XP na drugim dysku, aby miało literkę C
> i żeby Win2000 tez miało literkę C?

Tak jak planujesz.

> Te pliki startowe to chyba nie są jakieś stałe, tzn generują się
> podczas instalacji? Nie można ich tak "z palca" podmienić?

Można. Po prostu podmień na dysku A pliki ntldr oraz ntdetect.com na
wersje XP-kowe. To wystarczy.

> Podrążę z ciekawości dalej: czy tylko tam jest zapisane?
> Czy pliki startowe decydują, który dysk ma jaką literę,
> czy dopiero system przy uruchamianiu je przydziela?

System podczas uruchamiania odczytuje tzw. podpis dysku (nt-signature).
Następnie sprawdza, czy ma już w swoim rejestrze ten podpis, a jeśli tak
to jakie literki dostały partycje do niego należące. Partycje, których
na tej liście nie znajdzie (bo np. zostały założone w tzw.
międzyczasie), dostaną nowe literki.

Tu kryje się pewien słaby punkt tej całej procedury. Otóż nie jestem
pewien, co będzie, jeśli system zostanie zainicjowany przy pomocy plików
startowych leżących na innej partycji niż systemowa. Czy wówczas nie
ulegnie zmianie literka jego partycji systemowej, bo domyślnie literkę C
otrzymuje zawsze partycja z plikami startowymi. No ale to już musisz sam
sprawdzić.

> Podejrzewam, że WinXP będzie wtedy na partycji o literce E?

Na pewno nie na C.

> Pierwszy dysk ma być tymczasowo - aż do przeniesienia wszyskich
> danych/programów itd (dużo tego jest), no i dopóki WinXP nie
> zostanie sprawdzony jako stabilny i aktywowany. Potem pierwszy dysk
> znika i zostaje drugi. Dlatego mi zależy na literce C dysku z WinXP.

Najbezpieczniej byłoby po prostu przełączać się pomiędzy dyskami z
kompletnymi systemami (kompletnymi czyli system + jego loader). Na
przykład przy pomocy funkcji BIOS-u. Niektóre BIOS-y mają możliwość
szybkiej zmiany urządzenia bootującego klawiszem wciskanym przy starcie
komputera. To by całkowicie rozwiązało Twój problem. Jeżeli Twój BIOS
tego nie umie, to zainstaluj jakiegoś bootmanagera, który zrobi to samo.
Tu Ci za bardzo nie pomogę, bo ja używam raczej dziwnych wynalazków w
rodzaju Smart Boot Managera http://btmgr.sourceforge.net albo właśnie
Bootit (płatnego), ale są inne darmowe programy tego typu, GAG na
przykład.

--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/