Re: priorytet procesu

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 01 Feb 2007 - 15:17:23 MET

Marx napisał(a):
> Mam taki edytor tekstowy napisany w asemblerze (windowsowy program).
> Zajmuje bodajze 5KB. Jest zajebiscie szybki. Na codzien uzywam Eclipse
> napisany w javie (tez edytor tekstowy) zajmujacy 300MB RAM i ze 100x
> wolniejszy. Chyba jestem masochista :)

No popatrz, a taki sam edytor tekstowy napisany w C miałby
niewiele więcej niż te 5 KiB i byłby równie szybki, jak ten
asemblerowy.

Pomijam już fakt, że takie Visual Studio 6.0 napisane w C/C++
ładuje się błyskawicznie i działa szybciutko. Owszem, to nie
ta epoka i mniejsze możliwości, ale nawet po rozbudowie nie
zwolniłoby znacząco.

> Ps. a moze chodzi o to ze napisanie Eclipse w asemblerze zajeloby 30 lat?

Ale ja wcale nie namawiam do zejścia na sam dół. Namawiam
za to, by wybór języka *odpowiedniego* do danego problemu
zaczynać *od dołu*. A nie od góry od razu, wybierając
kolubrynę do zadań wymagających małych i szybkich programów.

Poza tym podkreślam cały czas: piszę z pozycji osoby, która
programuje nie dla pieniędzy, a dla idei, można by rzec.
W efekcie będę namawiał, by choćby nawet trzeba było nad
jednym okienkiem wisieć cały dzień, to jeżeli zajmie ono
w pamięci 16 KiB, a nie 160 KiB, to nie jest to czas
stracony. I jestem świadom, że w firmie zajmującej się
programowaniem na takie rozumowanie ludzie mogą się pukać
w głowę. Należy bowiem rozróżnić programowanie komercyjne
(zazwyczaj realizowane koszmarnie, byle szybciej) i
programowanie perfekcyjne. Ja się zajmuję tym drugim :)

PS. Jak dobrze, że systemy operacyjne rozwijają profesjona-
     liści, którzy nawet na pomysł, by zamieszczać kod C++
     w jądrze są gotowi zastrzelić :) Wystarczy popatrzeć
     na wydajność takiego Singularity (C#), a przede wszystkim
     na fakt, że jądro systemu z paroma sterownikami wymaga
     dziesiątek megabajtów pamięci, o ile pamiętam...

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |