Re: kupic xp czy czekac na viste?

Autor: Wojtek <wojtek_84wywalto_at_poczta.onet.pl>
Data: Sun 14 Jan 2007 - 08:58:57 MET

> a wiesz, ze postawiles bardzo ciekawe pytanie?

wiem bo sam sie teraz zastanawiam co wybrac :) na szczescie mam czas do
polowy marca, nie musze sie spieszyc...

> W zasadzie dysponuje Athlonem 64, wiec w jakims sensie przejscie na 64bit
> jest uzasadnione,
> natomiast nie wiem czy w wersji 64b nie wystepuja problemy z uruchamianiem
> aplikacji 32-bitowych?

mecze od jakiegos czas viste ultimate 64 bit na core 2 duo. programy
32bitowe chodza w porzadku, natomiast nie chodza w ogole programy 16bitowe i
to zarowno win16 jak i stare dosowe. Jesli chodzi o win16 to mnie to
specjalnie nie wzrusza, nie pamietam kiedy ostatni raz cos takiego mialem w
reku. na stare programiki dosowe jest za to bardzo prosty sposob - dosbox,
ktory byl juz bardzo przydatny w xp, w 64 viscie dziala rownie dobrze, mimo
ze jest 32bit. A pewnie za jakis czas wyjdzie dosbox 64bitowy... Takze
argument o niedzialaniu 16bit mozna pominac.

32bitowe chodza w trybie emulacji i sa zaznaczaone gwiazdka w task
managerze, byc moze wiaze sie to z jakims spadkiem wydajnosci, ale do tego
trzeba poczekac na jakies konkretne testy. Z tym ze tutaj kontrargument na
rzecz visty 64 bit moze byc taki ze programy 64bit moga byc sybsze od
32bitowych wersji a o ile w viscie 64 bit uruchomimy oba to w viscie 32bit o
64bitowych programach mozemy zapomniec.

No i glowna sprawa z czasem bedzie coraz wiecej programow 64bit, szczegolnie
jesli okaze sie ze sa szybsze, za jakis rok moze sie okazac ze bardzo bysmy
chcieli miec jednak wersje 64bit, ale rok wczesniej wybralismy 32 bit...
Szansa na to ze bedzie odwrotinie, czyli za rok 64bit okaze sie porazka i
odejdzie w zapomnienie jest niewielka, a raczej zadna, bo 32bit ma jedna ale
za to bardzo istotna wade - ograniczenie pamieci do 4gb. za jakis czas okaze
sie ze jesli chcemy rozszerzyc sobie pamiec mamy tylko jedna viste do
wyboru.

Drivery - tu tez moze byc trudniej z wersjami 64 bit, ale tylko na poczatku,
bo to bezposrednio uderza producentow. Jesli chca sprzedawac swoje
urzadzenia, musze te drivery pisac. z naszego punktu widzenia moze sie to
wiazac z koniecznoscia wymiany jakiegos starszego sprzetu na cos nowszego -
przezyje to. nie wiem czy wersja 32bit dziala ze starymi driverami z xp,
trzebaby to sprawdzic.

Podsumowujac, pewnie na najlblizszy rok lepsza bylaby vista 32bit, bo byloby
z nia troche mniej klopotu, ale pozniej liczyc sie juz bedzie tylko 64bit.
kupujac teraz xp prof z upgradem, mamy jednak ciagle 32 bit xp, wiec w razie
czego mamy czym sie ratowac. Mozna przeciez nagiac troche licencje i
zainstalowac sobie xp a obok 64bit viste bez klucza w wersji ewaluacyjnej
30dniowej. Trzy rearmy robia z tego 120 dni. Jak dla mnie przez rok albo
nawet troche dluzej moge sie tak bawic i co 120 dni instalowac ja na nowo, a
gdy po np. 1.5 roku juz uznam ze 32bit xp, przestaje mi byc potrzebne,
zainstaluje normalnego oema visty, aktywuje i bedzie ok, a po drodze mozna
sobie jeszcze zmienic plyte glowna na wszelki wypadek tuz przed aktywacja...
;-)

Takze narazie moj wybor to wersja 64bit, ale poczekam do marca na jakies
testy porownawcze