Re: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME po kopii Ghostem

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Fri 03 Nov 2006 - 11:08:35 MET

Użytkownik "|\/|arci|\|" <em.en@g.a.z.e.t.a.pl> napisał w wiadomości
news:eicp5b$2oa0$1@news2.ipartners.pl...

> Nie miałem okazji porządnie się w to wczytać, dopiero teraz.
>
> Ok, Windows przechowuje przyporządkowanie liter dysków w MBR, tego nie

Przechowuje je w swoim rejestrze. Do MBR zapisywana jest tylko sygnatura
dysku.

> wiedziałem. Jednak w moim przypadku wyjąłem nowy dysk z zapieczętowanego
> opakowania. Kopiowany był przy pomocy innego komputera, a do notebooka
> trafił po raz pierwszy dopiero jako klon oryginalnego dysku 120 GB. A
> zatem dla systemu z tego dysku powinien to być nowy dysk i nie powinien
> odtwarzać dla niego liter dysków. Pominąłem coś?

U Ciebie najprawdopodobniej będzie inny problem. W pierwszym swoim poście,
kiedy nie znałem jeszcze dokładnie sytuacji, podałem kilka typowych metod
rozwiązywania problemów z Ghostem. Jedno z nich to było polecenie fdisk
/mbr - na pewno by nie zaszkodziło, a mogło pomóc.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME może wynikać np. ze zmiany geometrii dysku. Ale
musisz ją oglądać z poziomu DOS-a i to już po etapie wykrywania dysku przez
BIOS danego komputera. Dlaczego? Bo geometria całego napędu jest ustalana
przez BIOS na podstawie geometrii pierwszej partycji na dysku; jeśli
utworzono ją z geometrią np. 240/63, a reszta partycji była kiedyś utworzona
z typową geometrią 254/63, to i tak cały napęd dostanie geometrię 240/63 i
ntloader będzie się wysypywać. Proponuję zabootować tego notebooka z
dyskietki DOS-owej i uruchomić z niej program Testdisk
http://www.cgsecurity.org/ , który natychmiast wykaże wszystkie ewentualne
problemy z partycjami.

Sprawdź też czy kolejność wpisów w tabeli partycji jest zgodna z fizyczną
kolejnością partycji na dysku. Kolejna sprawa to znacznik aktywnej
partycji - musi on mieć wartość hexa 80; czasami gdy partycjonuje się dysk
jako slave, otrzymuje on wartość 81 bądź wyższą; to także uniemożliwia
uruchomienie systemu. BootIt skorygowałby taki błąd automatycznie, Ghost
tego nie zrobi.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/