Re: Jak odzyskac bootloader Windows?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 19 Sep 2006 - 22:43:41 MET DST

Użytkownik "Tomek Jarzynka" <tomee@ZMIEN-tlen-NA-kadu.tlen.net> napisał w
wiadomości news:3279701.1x0OmtgTaz@arista.4mind.pl...

> Hej,
>
> po pierwsze dzięki za dotychczasowe odpowiedzi. Próbowałem ponownej
> instalacji w miejscu, ale Windows XP nie widzi w ogóle tej partycji,
> tzn. widzi wszystkie 3 jako "nieznane", więc nie da się zreinstalować.
> Podtrzymuję, że spod Linuksa mam dostęp do całej partycji i danych,
> wybrałem losowo kilka plików i są nieuszkodzone. Inny sterownik mówi,
> że partycja jest "dirty", ale można ją podmontować.

W takim razie masz problem z geometrią dysku/partycji. Partycje windowsowe
zostały przekopiowane przy geometrii dysku 240/63 i Windows ich teraz nie
widzi. Pozostaje Ci tylko ratowanie danych i zakładanie na nowo partycji
przy prawidłowej geometrii. Lojalnie jednak ostrzegam, żebyś potem nie
próbował dobierać się w trybie R/W do tych linuksowych partycji spod
Windows, bo jeśli będą dostępne (w co wątpię) to je popsujesz...

Problem powstał najprawdopodobniej stąd, iż kiedy w pewnym momencie miałeś
na dysku jedynie partycje Linuksowe, zrestartowałeś komputer. BIOS odczytał
geometrię pierwszej dostępnej partycji i na jej podstawie ustalił geometrię
całego dysku na 240/63, którą następnie zaraportował do programu Paragon
Drive Backup.

Na przyszłość uważaj na partycjonowanie dysku spod Linuksa - niektóre jego
narzędzia nie są godne zaufania, potrafią używać geometrii której Windows
nie trawi. Choć przecież nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stosować
kompatybilną z Windows geometrię 255/63. Ciekawe, czy to błąd czy celowa
złośliwość deweloperów. . .

> Czy mógłbyś polecić jakiś program, który przeskanuje i naprawi partycję
> NTFS lepiej, niż (nie)zrobił to CHKDSK z konsoli odzyskiwania?

No niestety, do partycji NTFS jest tylko chkdsk. W tej sytuacji wcale mnie
nie dziwi, że nie pomógł.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/