Re: MTU

Autor: Andrzej P. Wozniak <uszer_at_poczta.onet.pl.invalid>
Data: Wed 13 Sep 2006 - 16:16:39 MET DST

Osoba podpisana jako sTav <marmro9@o2.beztego.pl> w artykule
<news:ee7ijp$1u1$1@nemesis.news.tpi.pl> pisze:

> W artykule news:ee7dn1$asl$1@mx1.internetia.pl,
> niejaki(a): Andrzej P. Wozniak z adresu <uszer@poczta.onet.pl.invalid>

> Ale (patrz wyżej) tu mam wszystko jednakowe, ten sam sprzęt, soft, modem,
> bramę, firewall i regułki odnoszące się do ICMP, - z wyjątkiem
> uruchomionej wersji OS.

Nie masz wszystkiego jednakowego. W różnych systemach masz różne wersje
sterowników i programów, masz uruchomione różne usługi i otwarte różne
porty. Nawet jak firewall jest ten sam, to może rozpoznać, że pracuje w
innym
systemie i uruchomić inny zestaw *wbudowanych* reguł.

> MaxMTU zalezy od ISP, bo po prostu brama może nie przepuszczać pakietów
> powyżej określonej wielkości bez fragmentowania.

MaxMTU zależy od technologii, a nie od kaprysu ISP. Przecież w TP SA nie
masz takiego samego MTU dla modemów analogowych i dla neostrady, a prezes TP
SA nie dzwoni do techników, żeby dziś ustawili większe MTU na routerach, bo
jest ładna pogoda.

> Sam tak miałem kiedyś, ze na Neo128 MaxMTU w pewnym okresie dawało się
> ustawic na max1450.

W ten sposób potwierdziłeś, że ustawienia zależą od technologii. Inna
szybkość to inne parametry transferu, a być może inny sprzęt.

> Sprawa jest tylko ciekawostką w zasadzie. Zaczeło się od postu na
> alt.pl.neostrada, w którym pytający o optymalizację MTU zasygnalizował
> że w testach osiągnął MTU=1500 na PPPoA. Postanowilem to sprawdzić i
> okazało się, że rzeczywiście jest to możliwe na win98SE, ale niemożliwe
> na winXP. Dlatego otworzyłem ten wątek na win.nt w nadziei, że ktoś
> wpadł na jakieś ukryte szczegóły dotyczące tego "zjawiska" w tym systemie.

Nie wiem, co i jak sprawdzałeś, ale jedynym miarodajnym testem jest ping do
*najbliższego* routera. Przykładowo w sieci lokalnej przechodzący
ping 192.168.0.1 -f -l 1472
oznacza MaxMTU 1500.
Zwróć uwagę, że nawet z tym samym routerem możesz dostać inne MaxMTU, jeśli
raz podłączysz się do niego Ethernetem (karta sieciowa), a drugi raz przez
USB.

--
Andrzej P. Woźniak  uszer@pochta.onet.pl  (zamień miejscami z<->h w adresie)