Re: Wydajny enkoder (komresor) muzyki. Jaki?

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Wed 07 Jun 2006 - 08:30:29 MET DST

U¿ytkownik "CzarnyLewis" <CzarnyLewis@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
news:1149644126.311727.270700@i40g2000cwc.googlegroups.com...
> Mam maly dysk a lubie sluchac muzyki z komputera,
> a nie z plyt AudioCD. Chcialbym wiec zgrywac sobie
> muzyke z CD na kompa. Tu sie jednak pojawia problem
> poniewaz plyt mam dosc sporo (okolo 35 :)), a chcialbym
> to zgrac na dysk w mozliwie dobrej jakosci. Mp3 mnie nie

Exact Audio Copy

> interesuje ze wzgledu na zbyt duza objetosc. Poszukuje
> takiej kompresji audio ktora bedzie miala zadowalajaca
> jakosc (cos jak MP3 w granicach 160-192kbps) ale przy
> objetosc okolo 100kbps/s.
> Do tej pory sprawdzalem dwa:
>
> Mp3Pro - niestety to co on robi z dzwiekiem to jest
> porazka, teoretycznie powinno byc tak iz:
> Mp3-128kbps = Mp3Pro-64kbps tak naprawde
> to Mp3Pro wprowadza znieksztalcenia ktore sa
> niespotykane w Mp3.

Przez 'Sound Band Replication' chyba.
Spróbuj kodek LAME, da sie pod³±czyæ do EAC jako program zewnêtrzny.
Mo¿na ustawiæ wolniejsze kodowanie, np. 96 kbps, poni¿ej 128 jednak bym bez
potrzeby nie schodzi³. Ale z LAME powinno i 96 zagraæ.

> WMA - to chyba juz kazdy wie. Przy bitrate o wartosci
> okolo 96kbps dzwiek staje sie metaliczny co wyraznie
> slychac.

Zale¿y te¿ od jako¶ci kodeka i odtwarzacza.

> Dodatkowo mieszkam w akademiku gdzie mam tylko
> jedna kolumne, interesowalo by mnie wiec polaczenie
> dwoch kanalow dzwiekowych i tak skompresowanie
> pliku dzwiekowego (w mono). Napewno bardzo to
> zredukuje wielkosc pliku. Tyle iz nie wiem jakim
> programem polaczyc dwa kanaly w jeden.

WinAmp to potrafi, mo¿na ³atwo ustawiæ, ¿eby odtwarza³ mono.
Mo¿na te¿ kodekiem przy kodowaniu, tylko dobrze by dopilnowaæ, aby to
pó¼niej nie posz³o w ¶wiat do kogo¶, kto ma stereo. IMHO lepiej w WinAmpie.

> Podsumowujac:
> Jaki obecnie jest najlepszy koder do dzwieku?

Z empeczy - zdecydowanie LAME. Ju¿ 96 kbps powinien zagraæ OK, ale zale¿y to
te¿ od obrabianego materia³u d¼wiêkowego.
X-ing jest bardzo szybki, ale jako¶ciowo kiepski, ju¿ M$ ma lepszy, ale nie
w ka¿dym systemie powy¿ek 56 kbps.
Spróbuj MusePack, *.MPP, lub *.MPC, mo¿na tak¿e pod³±czyæ do EAC, nie
zapomnij o pluginie do WinAmp-a.
Z darmowych chwal± *.OGG, s³ucha³em, gra nie¼le. Te¿ siê chyba da pod³±czyæ.
Oczywi¶cie, jako¶æ zgrywania najwy¿sza, z normalizacj± (z praktyki - do
98-99 %, do 100 nie polecam, nie wytrzymuj± tego niektóre d¼wiêkówki -
pierdz±). EAC ma w³asne procedury ASPI i nie trzeba nic dogrywaæ tak¿e w
systemach z linii NT... Testowa³em pod NT4, chodzi wy¶mienicie.

> Jak przetworzyc plik z dzwiekiem ze stereo do mono?

W WinAmpie:
CTRL-P, sekcja Plugins, DSP/Effect, Nullsoft Signal Processing Studio
zaznaczasz, czasem otworzy siê samo, a jak nie, to przycisk Configure Avtive
Plugin, nastêpnie w lewym górnym rogu Load, w okienku które wyskoczy
zaznaczasz "justin - mix to mono.sps", przycisk "otwórz", zaznaczasz ptaszka
"Enable processing" - i ju¿ dzia³a. Zamykasz okienko krzy¿ykiem w rogu,
zamykasz okienko pluginów - i ju¿.

Plugin nie robi idealnego mono, ale tak zawê¿a bazê, ¿e spokojnie mo¿esz
u¿ywaæ na jeden g³o¶nik..

--
LH
Na pohybel spamerom...