Wydajny enkoder (komresor) muzyki. Jaki?

Autor: CzarnyLewis <CzarnyLewis_at_wp.pl>
Data: Wed 07 Jun 2006 - 03:35:26 MET DST

Mam maly dysk a lubie sluchac muzyki z komputera,
a nie z plyt AudioCD. Chcialbym wiec zgrywac sobie
muzyke z CD na kompa. Tu sie jednak pojawia problem
poniewaz plyt mam dosc sporo (okolo 35 :)), a chcialbym
to zgrac na dysk w mozliwie dobrej jakosci. Mp3 mnie nie
interesuje ze wzgledu na zbyt duza objetosc. Poszukuje
takiej kompresji audio ktora bedzie miala zadowalajaca
jakosc (cos jak MP3 w granicach 160-192kbps) ale przy
objetosc okolo 100kbps/s.
Do tej pory sprawdzalem dwa:

Mp3Pro - niestety to co on robi z dzwiekiem to jest
porazka, teoretycznie powinno byc tak iz:
Mp3-128kbps = Mp3Pro-64kbps tak naprawde
to Mp3Pro wprowadza znieksztalcenia ktore sa
niespotykane w Mp3.

WMA - to chyba juz kazdy wie. Przy bitrate o wartosci
okolo 96kbps dzwiek staje sie metaliczny co wyraznie
slychac.

Dodatkowo mieszkam w akademiku gdzie mam tylko
jedna kolumne, interesowalo by mnie wiec polaczenie
dwoch kanalow dzwiekowych i tak skompresowanie
pliku dzwiekowego (w mono). Napewno bardzo to
zredukuje wielkosc pliku. Tyle iz nie wiem jakim
programem polaczyc dwa kanaly w jeden.

Podsumowujac:
Jaki obecnie jest najlepszy koder do dzwieku?
Jak przetworzyc plik z dzwiekiem ze stereo do mono?

Bardzo dziekuje za udzielane odpowiedzi.
Pozdrawiam