Re: Diagnoza peceta

Autor: Manam <manam_at_NO_SPAMvp.pl>
Data: Mon 20 Mar 2006 - 00:27:15 MET

Użytkownik "_Zibi_" napisał w wiadomości:
> Jakie narzędzie polecicie do diagnozy. Komp ostatnio dostaje kręćka, sam
się
> restartuje, domyślam się że coś z hardwarem nie tak.

Sprawdź, czy kondensatory elektrolityczne na płycie głównej nie spęczniały.
Co jakiś czas trafia mi się w pracy taki wieszający się lub restartujący
komputer i często są to właśnie słabej jakości elektrolity na płytach
głównych.

Pozdrawiam, Piotr

Ps.
Nie wiem jak z Twoją ze znajomością elektroniki i nie chciałbym Cię urazić,
ale na wszelki wypadek napiszę o co chodzi, może się komuś przyda.
Kondensatory elektrolityczne na płycie głównej wyglądają jak aluminiowe
walce, na które naciągnięte są plastikowe koszulki w różnych kolorach
(najczęściej czarny, ciemnozielony, ciemnoniebieski lub pomarańczowy). Te
montowane na płytach mają zazwyczaj wysokość od 1-3 cm i średnicę od 5 do 15
mm - łatwo zauważyć. U góry walca - na widocznej aluminowej części - mają
(choć nie wszystkie) nacięty krzyżyk (znak "plus"). Przez niego właśnie
wycieka ciemnożółta lub brązowa substancja i wtedy wiadomo, że jest do
wymiany. Czasem obudowa kondensatora w miejscu tego krzyżyka jest tylko
spuchnięta i nic z niego nie wycieka, ale i tak kwalifikuje się do wymiany.
Niektóre wyciekają z dołu od strony płyty głównej.
Jeśli masz dostęp do lutownicy, cyny z kalafonią (i najlepiej odsysacza do
cyny), to kondensatory możesz sobie wymienić sam. Pamiętaj, żeby wymienić na
takie, które mają takie samo napięcie (najczęściej 6.3V, 10V lub 16V) i
pojemność (podawaną w µF - mikrofaradach). Koniec wykładu...