Re: Jak naprawić bazę certyfikatów w XP

Autor: j_marek <j_marek_at_USUN_TO.gazeta.pl>
Data: Thu 16 Feb 2006 - 01:38:45 MET

W wiadomości: dsjarm$pud$1@opal.icpnet.pl,
Michal Biek <mb@2.pl.invalid> napisał(a):
> j_marek log:
> [...]
>
> Hi!
> Może pomoże:
> http://www.msinfo.pl/downloads/download.aspx
> * [\/] Aktualizacja certyfikatów głównych

Witam!

Bardzo trudno znaleźć plik rootsupd.exe na stronach Microsoftu. Wręcz nie
można go znaleźć w inny sposób niż poprzez podany przez Ciebie link. Być
może dla tego, że nie powinno być potrzeby korzystania z tego pliku.

Znalazłem ten dokument:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/intmgmt/03_xpcer.mspx

Wynika z niego, że certyfikaty powinny się aktualizować automatycznie. W
aplecie Dodaj/usuń programy jest komponent odpowiedzialny za automatyczne
aktualizowanie głównych certyfikatów.

Także okazało się, że nie ma potrzeby ręcznie zarządzać tym procesem. Nie
próbowałem co prawda sprawdzać czy po skasowanie wszystkich certyfikatów
zostaną automatycznie pobrane :-)

Natomiast co do pierwotnego problemu to udało mi się go rozwiązać w inny
sposób. Na początku natrafiłem na taką wiadomość na grupach:
http://groups.google.pl/group/microsoft.public.windows.server.security/browse_frm/thread/51ad81725ec06c1e/38ca24323fad6763?tvc=1#38ca24323fad6763

Idąc tym tropem dotarłem do klucza w rejestrze oraz katalogu
odpowiedzialnego za przechowywanie certyfikatów na moim koncie:

- HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\SystemCertificates
- %USERPROFILE%\Dane aplikacji\Microsoft\SystemCertificates

Według dokumentacji certyfikaty mogą być przechowywane w:
- Rejestrze
- Systemie plików
- Smart Cards
- Zasach grup

Są to tzw. fizyczne magazyny certyfikatów.

Źródło:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/support/tshtcrl.mspx
Rozdział: Certificate Stores

Okazało się, że owe krzaki są niegroźną pozostałością najprawdopodobniej
jakiś żądać.Wystarczyło skasować niepotrzebne klucze w rejestrze. Klucze te
reprezentują logiczne magazyny certyfikatów. W wyżej wymienionym linku jest
ich wykaz.

P.S. Opisuje rozwiązania dla osób szukający pomocy w podobnych sytuacjach.

--
Pozdrawiam,
Marek Janaszewski