Re: BootIT NG [duże dyski a narzędzia dosowe]

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 24 Jan 2006 - 22:31:33 MET

Użytkownik "daek" <daek@na-berdyczow.poczta.fm.invalid> napisał w
wiadomości news:dr5si3$28a$1@atlantis.news.tpi.pl...
> W wiadomości <news:mp25rd.lit.ln@kwinto.prv> Michal Kawecki
> obwieścił(a) wszem i wobec:

> W jaki sposób taki nie pierwszej świeżości DOS Navigator, którego
> nie podejrzewam o wbudowaną obsługę LBA, widzi większe partycje?
> Gada bezpośrednio z kontrolerem?

A zaciekawiło mnie to. Znaczy, uruchamiasz go w *czystym* DOS-ie
(nie w okienku DOS) i widzi więcej niż 8 GB? Hmm...

> A, do licha... To znaczy, że żadnych prostych kryteriów nie da się
> zastosować...
> A czy user na pewno nie może jakoś swierdzić, czy program pracuje
> przez BIOS, czy przez kontroler (poza konsultacją z autorem,
> /ofkors/ :) )? Może są jakieś dodatkowe wyróżniki obu tych grup
> programów (przynajmniej z pewną dozą prawdopodobieństwa)?

Wlaściwie to jest taki sposób. Wystarczy wyłączyć rozpoznawanie dysku w
BIOS-ie i sprawdzić, czy dysk będzie wówczas dla programu dostępny.

> Dobrze, że to wyjaśniłeś. Może uchroni to parę osób przed "awariami
> dysku".
> BTW: powinien istnieć jakiś soft sprawdzający możliwości BigLBA
> danego programu! :)

Programu?? Nie sądzę, bo niby jak sprawdzić czym się autor kierował
tworząc jego kod ;-). Istnieje natomiast narzędzie do sprawdzania BIOS-u
pod kątem obsługi 48-bitowego LBA: HDInfo
http://www.48bitlba.com/hdinfo.htm . Niestety płatne. Ewentualnie
poszukaj Intelowskiego 48lbachk.exe.

--
M.   [MS-MVP]