Re: Bootowalne CD XP i BigLBA

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 09 Jan 2006 - 22:16:38 MET

Użytkownik "j_marek" <j_marek@USUN_TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:dpu7s2$2p89$1@news2.ipartners.pl...
> Witam!
>
> Próbowałem korzystać z bootwalnych CD-ROM-ów Windows XP aby
> przenieść dane ze starego dysku na nowych.
>
> Wpadłem na taki pomysł ponieważ ciężko się przenosi działający
> system.

Nie za bardzo rozumiem Twój problem... jeśli chcesz przenieść _system_ z
dysku na dysk, to po prostu przekopiuj całą partycję. Albo zrób jej
obraz i odtwórz go na drugiej maszynie. Partycję docelową już po
przekopiowaniu zawsze możesz odpowiednio zmniejszyć. Przyjrzyj się
możliwościom programu BootIt. Ewentualnie użyj Ghosta, on potrafi
kopiować "po plikach" a nie "po sektorach", a w związku z tym potrafi je
przywrócić na mniejszą partycję niż oryginalna.

> A po drugie chciałem podzielić dysk na partycje ale nie
> chciałem aby system przyzwyczaił się do nowego dysku. Aby
> przypisał go do litery dysku i zapisał to w rejestrze. Dlatego
> korzystałem z XP na CD.

Nie jest to żadnym problemem - są trzy sposoby:
1. Prewencyjnie likwidujesz odwołanie do userinit.exe zapisane w postaci
pełnej ścieżki; system pozwoli się zalogować i nadać właściwe literki
partycjom w rejestrze.
2. Spod starego systemu edytujesz rejestr przekopiowanego systemu i tam
nadajesz prawidłowe literki.
3. Usuwasz podpis dysku poleceniem fdisk /mbr, co przywróci układ
literek zgodny z zasadami. Problem może powstać, jeśli oryginalnie były
one inaczej przydzielone.
4. Nowemu dyskowi nadajesz dokładnie taki sam podpis dysku jak miał dysk
oryginalny.

Najbezpieczniejszym i najwygodniejszym jest sposób numer 1. Ostatni
sposób też jest wygodny, ale trzeba pamiętać o tym, żeby te dwa dyski
nie były widziane w jednym systemie operacyjnym, bo powstanie konflikt i
literki jednego z nich ulegną zresetowaniu.

> [...]
> tego w rejestrze.
>
> Do głowy przyszedł mi jeszcze jeden pomysł. Instalacja systemu na
> jednej z partycji tylko po to aby przenieść system. Później taki
> system można zlikwidować.
>
> W związku z tymi moimi poczynaniami przyszły mi do głowy
> następujące pytania:
>
> 1. Jak sobie instalator XP (bez SP) poradzi z dyskiem 160GB. Czy
> nie powinienem dysponować wersją instalacyjną z preinstalowanym
> jakimś service packiem. Problem w tym, że kupiony z moim
> komputerem OEM jest "goły". Więc trzeba by taki CD-ROM

Nie radzę podpinać tego dysku pod system bez włączonej obsługi 48-bit
LBA. Możesz sobie zamazać pierwszą partycję.

> 2. Drugie pytanie dotyczy Windowsa PE. Skoro on nie widzi pełnego
> dysku, ale prawidłowo podłączy się do założonych partycji to
> kopiowania plików jego przy pomocy nie jest niebezpieczne?

Niebezpieczny jest tylko zapis na takim dużym dysku, bo istnieje
możliwość, że zamiast pisać od granicy 128 GiB wzwyż system zacznie
pisać od 0 sektora wzwyż.

> Korzystałem z xcopy z wieloma parametrami. Czy może się to jakoś
> odbić czkawką. Zrobiłem już taką próbę i wydawało się, że system
> działał. Musiałem użyć fdisk /mbr aby pozbyć się podpisu dysku.
> Ale do usuwania podpisu na gotowo nie chcę użyć fdiska. Tylko:
> http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

Zdaje się, że darmowy SavePart http://www.partition-saving.com/ z
poziomu DOS-a potrafi edytować literki partycji bezpośrednio w rejestrze
systemu.

> 3. Ostanie pytanie nie jest do końca z wiązane z tematem. Czy
> powinienem nie przenosić: pagefile.sys, hiberfile.sys, katalogu
> "System Volume Information"?

Dwa pierwsze pliki nie są do niczego potrzebne, natomiast w katalogu SVI
są m.in. zapisane punkty przywracania systemu i to od Ciebie zależy, czy
zechcesz je zachować. Generalnie powinno się go jednak skopiować.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/