Bootowalne CD XP i BigLBA

Autor: j_marek <j_marek_at_USUN_TO.gazeta.pl>
Data: Mon 09 Jan 2006 - 18:51:34 MET

Witam!

Próbowałem korzystać z bootwalnych CD-ROM-ów Windows XP aby przenieść dane
ze starego dysku na nowych.

Wpadłem na taki pomysł ponieważ ciężko się przenosi działający system. A po
drugie chciałem podzielić dysk na partycje ale nie chciałem aby system
przyzwyczaił się do nowego dysku. Aby przypisał go do litery dysku i zapisał
to w rejestrze. Dlatego korzystałem z XP na CD.

Mam do wyboru dwa środowiska:
* Konsolę naprawczą,
* Windowsa PE (Preinstallation Environment).

Niestety aktualnie mam dostęp do Windowsów bez Service Packów (chyba MS
nazywa takiego XP "Gold"), a dysk ma 160 GB (dziesiętnych). Więc się pojawił
problem z BigLBA. Oba środowiska nie widzą pełnej pojemności dysku. Co
ciekawe narzędzia do partycjonowania raportowały różne wielkości dysku w
tych środowiskach, o ile dobrze sobie przypominam.

W związku z tym musiałem użyć systemu, który będę przenosił do założenia
partycji. Więc będę musiał jakoś rozwiązać problem liter dysków. Albo usunę
podpis dysku, albo podłączę się w Windows (PE albo ze starego dysku) do
pliku rejestru na nowym dysku i spróbuję to poprawić.

Natomiast nie próbowałem użyć do partycjonowania konsoli naprawczej
zainstalowanej na dysku. Ta powinna być zaktualizowana. Założyłem, że także
może dojść do przypisania dysku do litery i zapisania tego w rejestrze.

Do głowy przyszedł mi jeszcze jeden pomysł. Instalacja systemu na jednej z
partycji tylko po to aby przenieść system. Później taki system można
zlikwidować.

W związku z tymi moimi poczynaniami przyszły mi do głowy następujące
pytania:

1. Jak sobie instalator XP (bez SP) poradzi z dyskiem 160GB. Czy nie
powinienem dysponować wersją instalacyjną z preinstalowanym jakimś service
packiem. Problem w tym, że kupiony z moim komputerem OEM jest "goły". Więc
trzeba by taki CD-ROM przygotować samemu.

2. Drugie pytanie dotyczy Windowsa PE. Skoro on nie widzi pełnego dysku, ale
prawidłowo podłączy się do założonych partycji to kopiowania plików jego
przy pomocy nie jest niebezpieczne? Korzystałem z xcopy z wieloma
parametrami. Czy może się to jakoś odbić czkawką.
Zrobiłem już taką próbę i wydawało się, że system działał. Musiałem użyć
fdisk /mbr aby pozbyć się podpisu dysku. Ale do usuwania podpisu na gotowo
nie chcę użyć fdiska. Tylko: http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

3. Ostanie pytanie nie jest do końca z wiązane z tematem. Czy powinienem nie
przenosić: pagefile.sys, hiberfile.sys, katalogu "System Volume
Information"?

--
Pozdrawiam,
Marek Janaszewski