Re: Serwis WWW na Windows 2003 Server - czy to dobry pomysl?

Autor: Jarek Kamiński <moje_imię_at_vilo.bez.spamu.eu.org>
Data: Thu 11 Aug 2005 - 18:30:36 MET DST

11.08.2005 user ksywką MiRuS nabazgrał(a) na grupę
pl.comp.os.ms-windows.winnt co następuje:

> Na serwerze posadzono mi MS Windows 2003 Server + MS SQL + co tam jest
> potrzebne do WWW oraz _sklep internetowy_ (po to to wszystko). Kosztowalo to
> niemalo i myslalem, ze to juz koniec wydatkow. Ale nie - okazuje sie, ze
> musze jeszcze nabyc za kolejne pare tysiecy dolarow porzadny _router_ do
> ochrony mojego serwera przed atakami z Internetu... :(

Wygląda na to, że nieźle się dałeś naciągnąć. Router może i jest
potrzebny (nie napisałeś, co to za łącze; a i tak nie musi ;-), ale nie
służy on do ochrony przed atakami. Do tego służy firewall, który może
być wbudowany w router, ale jest również wbudowany w Windowsa. Wątpię,
aby zewnętrzny firewall był potrzebny.

> I tu mam pytanie, czy faktycznie kosztujacy niemalo Windows 2003 Server nie
> jest w stanie sam obronic sie przed atakami z zewnatrz? Czy prawda jest, ze
> nie mozna go wystawic bezposrednio do Internetu, bo nie ma wbudowanych
> wystarczajacych zabezpieczen? Czy to moze moj "dostawca" po prostu nie
> potrafi go dobrze skonfigurowac...? Bo wychodzi na to, ze robienie sklepu
> internetowego na Windows 2003 Server to nie jest najlepszy pomysl...

Stawiałbym albo na dostawcę, który nie umie, albo na dostawcę, który nie
chce (bo na przykład woli zainkasować $ za router). A robienie sklepu
internetowego na Windows to swoją drogą nie najlepszy pomysł (zaraz mnie
grupa zje ;-), głównie ze względów ekonomicznych. Nie musisz wydawać
kasy na oprogramowanie, które wcale w takim zastosowaniu nie jest
lepsze. Sprzęt chyba też może być słabszy (nie przyglądałem się zbyt
intensywnie IIS w wersji 6). Koszty zarządzania też będą niższe -
- do każdego systemu musisz wynająć kogoś, kto się na nim zna.

Jak pokazują statystyki większość serwerów WWW w Internecie opiera się
na platformie LAMP (Linux + Apache + MySQL + PHP), chodź IMO zamiast
Linuksa można użyć BSD i zamiast MySQL na przykład Postgresa.

--
    Linux jest darmowy, jeśli twój czas nie przedstawia żadnej wartości.
    Jeśli jest coś warty(czas), Linux jest po prostu tańszy od innych.