Re: dziwne

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Thu 04 Aug 2005 - 19:15:18 MET DST

Użytkownik "Andrzej P. Wozniak" <uszer@poczta.onet.pl.invalid>
napisał w wiadomości news:dctg5d$ea7$1@olszynka.pl...
> Osoba podpisana jako Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> w artykule

> Na 254, w obu przypadkach liczenie jest od zera.

Racja.

> Niektóre Biosy (kojarzy mi się Soltek lub Gigabyte) mają
> oznaczenia na odwrót: po ustawieniu trybu LBA przeliczają 240
> głowic, zaś w trybie Large liczą 255 głowic.

Większość w trybie Auto odczytuje po prostu geometrię pierwszej
partycji i na jej podstawie ustawia raportowane systemowi parametry
dysku. Efekt będzie taki jak u autora wątku. A nawet gorzej - mnie się
dopiero co przytrafił taki przypadek po przeniesieniu dysku
spartycjonowanego pod Windows do jakiegoś kompa z Linuksem.
Beznadziejne linuksowe narzędzia do partycjonowania (konkretnie
cfdisk) nie były w stanie zauważyć tej jakże niewielkiej ;-> różnicy w
geometrii i ostrzec usera przed możliwym (niezwykle prawdopodobnym,
jak się okazało) uszkodzeniem partycji....

BTW podobno to nagminne nieostrzeganie usera nawet w ekstremalnie
niebezpiecznych sytuacjach to taka filozofia twórców tego systemu, coś
co się ponoć nazywa "unix way"... ;-)

> Poza tym na niektórych dyskach sposób translacji (15/255 lub
> 16/240) można przestawiać zworkami i wymuszaniem w Biosie niewiele
> się tu wskóra.

A są jeszcze produkowane takie dyski?

--
M.   [MS-MVP]