Re: Domeny windows

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Tue 12 Jul 2005 - 15:18:08 MET DST

Catalyst napisał(a):
> Witam - chcę uruchomić domeny W2K w firmie (około 100 stanowsik) -
> zastanawiam się nad użyciem linuxa z sambą jednak nie wiem czy teoretyczne
> oszczędności z braku kosztów licencji zrekompensują mi ewentualne
> niedogodności w uzytkowaniu tego rozwiązania. Innymi słowy: czy warto wejść
> w domeny sambowe rezygnując z rozwiązania MS któe jest wzorem funkcjjonalnym
> domen.

To zależy. To zależy od tego, czego po tym oczekujesz :)

Samba jest gdzieś na poziomie Windows NT 4.0 Server z
lekkimi elementami Windows 2000 Server (np. użycie LDAP),
jednak nie ma tak fajnego systemu praw dostępu z użyciem
ACLi (lub by go uzyskać trzeba ją np. samodzielnie kompi-
lować; teoretycznie Linux 2.6 ma ACLe, ale nie testowałem
jeszcze ich działania w połączeniu z Sambą).

O ile zatem Samba zapewni Ci bazę użytkowników i serwer
plików, nie pozwoli Ci wykorzystać polis grup (GPO),
stworzyć rozproszonego systemu plików czy połączyć
wielu kontrolerów w nadmiarowy system zapobiegający
awarii. Administracja Windows 2000/2003 jest też przyjem-
niejsza niż administracja Sambą (nawet z pomocą SWATa).

Jeżeli koszty są najważniejsze, Samba da Ci sporo, ale
z ograniczeniami. Windows kosztuje, ale za to jeżeli
chodzi o środowisko domenowe, wciąż chyba jest niedoś-
cigniony.

Ja używam Samby wszędzie tam, gdzie użytkowników jest mało
(kilka-kilkanaście) i nie jest potrzebne nic poza centralną
bazą autoryzacji i serwerem plików i drukarek. Mam jednak
też wielusetużytkownikowy serwer Windows 2003 i naprawdę
chwalę go sobie bardzo.

| Radosław Sokół  |  Administrator systemów komputerowych  |
|                 |  Politechnika Śląska w Gliwicach, RE   |