Re: Windows klaster + Terminal Services.

Autor: Jacek Stelmaszczyk <steq_at_polbox.com>
Data: Tue 10 May 2005 - 01:20:16 MET DST

"Piotr B" wrote:
> Witam, mam nadzieję, że ktoś mi pomoże rozwiązać następujące wątpliwości
> (konfiguracja maszyn= 2x server + wspólna macierz dyskowa):
> Chciałbym zainstalować usługi terminalowe i mam do wyboru:
> a) najpierw klaster z 2 x windows 2k3 enterprise następnie usługi
> terminalowe w trybie aplikacyjnym dla około 30 userów
> b) nie bawić się w klaster systemu tylko: 2 x windows 2003 ent. a
> następnie NLB +Terminal servers czyli tzw. terminal klaster
> nie bardzo daję radę znaleźć informacje, która konfiguracja może mieć
> większe zalety.

Poczytaj najpierw która usługa klastrowa do czego służy, bo z reszty tekstu
wynika, że chybanie bardzo wiesz jak zainstalować MSCS.
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/overview/clustering.mspx
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/overview/termserv.mspx

Co prawda usługi terminalowe mogą działać na węźle klastra w trybie
aplikacyjnym, ale nie jest obługiwany failover dla sesji, więc klaster do
niczego się w tym wypadku nie przyda.
Użyj NLB, tak jak napisał Tomek. To dosyć typowe zastosowanie Load
Balancingu.

> [...]
> dysku (przepraszam za angielski cytat ale nie chciałbym popełnić błędu w
> terminologii przy tłumaczeniu:"NOTE: It is important that the quorum uses
> a physical disk resource, as opposed to a disk partition, as the entire
> physical disk resource is moved during failover.") chciałbym użytkownikom
> skonfigurować ten klaster/server terminalowy jako serwer plików czyli na
> tej wspólnej macierzy dyskowej są dane i profile użytkowników (4 x scsi w
> raid 0+1) czyli wygląda na to że nie powinienem na tej macierzy tworzyć
> oddzielnej partycji "Q" na quorum tylko dołożyć jeszcze 2 x scsi raid 1

System ma widzieć osobny dysk fizyczny, bo w czasie przełączania przenosi
cały dysk na inną maszynę. Konfiguracja zależy od macierzy.

> i o co chodzi z tym failover???.

Jak się coś stało z zasobem w obrębie grupy klastrowej i skonfigurowałeś
klaster tak, żeby przeniósł tą grupę na inny węzeł klastra, to następuje
failover.
Zajrzyj do Helpa, tam jest wszystko opisane:

If an individual application in a server cluster fails (but the node does
not), the Cluster service typically tries to restart the application on the
same node. If that fails, it moves the application's resources and restarts
them on another node of the server cluster. This process is called failover.

--
Jacek