Re: RAID w roznych konfiguracjach

Autor: Piotr Smerda <piotrs00_at_go2hell.pl>
Data: Tue 19 Apr 2005 - 14:12:45 MET DST

On Tue, 19 Apr 2005 13:57:42 +0200, grzes wrote:

> Witam.
>
> Mam za soba instalacje serwera Win2003 SBS na 3 dyskach SCSI RAID5 (RAID
> sprzetowy).
> Podczas zakladania macierzy definiuje sie m.in. striping size.
> Zdefiniowalem taki jaki byl podpowiadany, tzn. 256kb.

RAID-5 dla baz danych był już wiele razy poruszanym tematem na tej liście.
Nie należy stosować tego poziomu RAID dla baz danych. Dla baz danych
powinno się stosować albo RAID1 albo RAID0+1

> W chwili obecnej na tym RAIDzie stoi program Subiekt4, czyli "baza" jest
> rozproszona. W przyszlosci na serwerze bedzie dzialal SQL Server.
>
> Pytanie1: jaki striping size definowac dla systemow plikowych a jaki dla
> bazodanowych (tj. SQL Server) i - tak naprawde - jak dobierac ten parametr?
> Pytanie2: czy warto przekierowac plik stronicowania na osobna partycje
> na tymze RAIDzie? (system stoi na macierzy)

Dla zasobów plikowych może być RAID5 pod warunkiem, że pliki te będą
częściej odczytywane niż zapisywane. Jeśli ma być więcej zapisów to lepiej
0+1 lub (jeśli często backupy robisz) RAID0

> Konfiguracja: kontroler Adaptec 2130S, dyski 3 x Barracuda Cheetach.

Dokupić dysków - jeden dysk np 147GB SCSI to wydatek około 1400 PLN. 300GB
SCSI to wydatek około 3400 PLN (ceny netto dla dysków Fujitsu 80pin SCA
10krpm)

> Pytam, bo chce go jednak jeszcze raz zainstalowac (testowalem czy RAID
> "sie podniesie" na dwoch dyskach, teraz Winda ma drobne problemy z AD
> ;), ale to i tak moj pierwszy SBS wiec nie zaszkodzi :) )

Nie wiem jakim cudem Windows nie działa Ci dobrze na 2 dyskach z 3 w RAID5.
Powinieneś mieć jedynie w statusie kontrolera daną macierz RAID5 zaznaczoną
jako IMPACTED i jakieś alerty w logach. System powinien działać dobrze.

--
Pozdrawiam
Piotrek